با بسیاری از مدیران شرکتها که در مورد نرم افزار CRM مایکروسافت صحبت میکنیم، در مورد نقاط قوت و ضعف CRM و تجربیاتی که پیرامون آن در ایران به دست آمده نیز حرف زده میشود.
در این بلاگ میخواهیم با هم ببینیم که با استفاده از نرم افزار crack شده مایکروسافت CRM میتوانیم به ارزشهایی که مد نظرمان است برسیم یا خیر.
ذکر این نکته ضروری است که نرم افزار CRM مایکروسافت یکی از برترین نرم افزار های CRM در دنیاست. خرید لایسنس این نرم افزار و پیاده سازی آن به کمک پارتنرهای مایکروسافت توانسته بسیاری از شرکتها را به اهدافشان از پیاده سازی نرم افزار CRM برساند. ولی در این بلاگ در مورد پیاده سازی نرم افزار crack شده مایکروسافت CRM توسط یک تیم متخصص برنامه نویسی آن صحبت میکنیم.
خیر. علی رغم امضای توافق نامه برجام و برداشته شدن تدریجی تحریمها علیه ایران، هنوز شرکتهای نرم افزاری آمریکایی در ایران خدمات ارائه نمیدهند و به پارتنرهای خود نیز اجازه نمیدهند که با سازمانهای ایرانی کار کنند زیرا برای ارائه هر گونه خدمات به کشور ایران نیاز دارند مجوزهای لازم را از دفتر OFAC آمریکا دریافت نمایند. شرکت مایکروسافت همواره شرایط و ضوابط ارائه خدمات خود در سایر کشورها را در آدرس https://www.microsoft.com/en-us/exporting/overview.aspx نشان میدهد.
بنابراین در حال حاضر هیچ پارتنر رسمی مایکروسافتی (چه نصب و راه اندازی نسخه On-premise و چه ارائه خدمات Cloud نرم افزار CRM) در ایران فعالیت ندارد. شما در صفحه اطلاعات مربوط به پارتنرهای مایکروسافت در آدرس https://partnercenter.microsoft.com/en-us/pcv/search مشاهده مینمایید که پارتنری از منطقه ایران وجود ندارد و اصلا شما نمیتوانید منطقه ایران را برای مشاهده پارتنرها در این منطقه انتخاب نمایید. البته سایتهای تقلبی مانند سایت http://www.partnerpoint.com وجود دارند که در ایران پارتنر معرفی کردهاند و باید دقت نمایید تا همواره سایت رسمی شرکت مایکروسافت را ملاک دریافت اطلاعات خود در این زمینه قرار دهید.
استفاده از نسخه انگلیسی این سیستم در ابتدا یک هزینه دانلود و یا خرید CD ساده خواهد داشت. ولی آیا این نرم افزار به همین شکل پاسخ نیازهای کسب و کارمان را خواهد داد و هزینههای جانبی بیشتری برایمان ایجاد نمی کند؟
در ادامه برخی از هزینههایی که لازم است برای قابل استفاده نمودن سیستم نرم افزار CRM مایکروسافت انجام دهیم را باهم مرور میکنیم که این هزینهها باعث میشوند که برخلاف ذهنیتی که از یک نرم افزار crack شده داریم، کاملا رایگان هم مانند ویندوز نتوانیم از این سیستم استفاده کنیم.
برای اینکه بتوانیم از تمامی امکانات نرم افزار CRM مایکروسافت استفاده نماییم لازم است که تاریخ آن شمسی شود و زبان آن نیز فارسی شود. بنابراین در این جا باید از خدمات شرکت هایی که فارسی سازی این سیستم را انجام میدهند استفاده نمود تا یک مایکروسافت CRM فارسی داشته باشیم.
همچنین دو مشکل در این زمینه وجود دارد:
۱ – شرکتهایی که کار فارسی سازی مایکروسافت CRM را انجام می دهند در لایه ظاهر نرم افزار یا اصطلاحا UI این فارسی سازی را انجام میدهند که موجب کندی سیستم در طرف کاربران خواهد شد (با توجه به کامپیوتر مورد استفاده کاربران، این کندی شدت و ضعف خواهد داشت)
۲ – با نصب به روز آوریهای شرکت مایکروسافت روی نرم افزار مایکروسافت CRM این فارسی سازی (با توجه به بخشهایی که به روز خواهد) دچار مشکل خواهد شد و فارسی سازیها نیز، نیاز به به روز آوری خواهد داشت.
برای پاسخ به برخی نیازهایمان، لازم است در سیستم پایه مایکروسافت CRM تغییراتی اعمال شود و اصطلاحا سیستم اختصاصی سازی شود. و همچنین برای برقراری ارتباط آن با سایر سیستم هایمان لازم است plugin هایی نوشته شود تا این ارتباط برقرار شود بنابراین شرکتها نیازمند نیروی متخصص برای اختصاصی سازی و یکپارچه سازی در زمینه مایکروسافت CRM هستند و برای این بخش نیز باید هزینه کنند.
کسب و کارها با پیشرفتهایی که میکنند با نیازمندیهای جدیدتری مواجه میشوند و به گزارشهای جدیدتری از سیستم خود نیاز مییابند و در نتیجه پاسخ به نیازهای پیچیدهتر و پیشرفته تر غالبا با سختیهای بیشتری مواجه هستند. این پیچیدگی، بسیاری از شرکتهای متوسط و بزرگی که در ایران از سیستم Microsoft CRM استفاده میکنند را پس از مدتی مجبور کرده است که یک یا چند نیروی متخصص برنامه نویس را به استخدام خود در آورند که بتوانند به شکل مناسب از سیستم خود نگهداری نموده و به نیازهای جدید خود پاسخ دهند. این امر افزایش هزینه نگهداری از سیستم را به دنبال خواهد داشت.
عدم توانایی در پاسخ به نیازهای جدید با توجه به اختصاصی سازیهای قبلی انجام شده که بعضا بدون در نظر گرفتن نیازهای آتی و استراتژیهای شرکت در زمینه CRM انجام شده است یکی از دلایلی ست که این شرک ها را به این تصمیم رساندهاند که نرم افزار CRM خود را عوض نموده و به سیستم دیگری مهاجرت کنند. همچنین هزینهی بالای نگهداری جز دلایل بسیار مهم در مهاجرت به سیستم CRM دیگری میباشد زیرا در زمان انتخاب نرم افزار مدیران گمان می کردهاند که از یک سیستم crack شده میتوانند با صرف هزینهای کمتر ارزش بیشتری بگیرند.
با بسیاری از مدیران شرکتها که در مورد نرم افزار CRM مایکروسافت صحبت میکنیم، در مورد نقاط قوت و ضعف CRM و تجربیاتی که پیرامون آن در ایران به دست آمده نیز حرف زده میشود.
در این بلاگ میخواهیم با هم ببینیم که با استفاده از نرم افزار crack شده مایکروسافت CRM میتوانیم به ارزشهایی که مد نظرمان است برسیم یا خیر.
ذکر این نکته ضروری است که نرم افزار CRM مایکروسافت یکی از برترین نرم افزار های CRM در دنیاست. خرید لایسنس این نرم افزار و پیاده سازی آن به کمک پارتنرهای مایکروسافت توانسته بسیاری از شرکتها را به اهدافشان از پیاده سازی نرم افزار CRM برساند. ولی در این بلاگ در مورد پیاده سازی نرم افزار crack شده مایکروسافت CRM توسط یک تیم متخصص برنامه نویسی آن صحبت میکنیم.
خیر. علی رغم امضای توافق نامه برجام و برداشته شدن تدریجی تحریمها علیه ایران، هنوز شرکتهای نرم افزاری آمریکایی در ایران خدمات ارائه نمیدهند و به پارتنرهای خود نیز اجازه نمیدهند که با سازمانهای ایرانی کار کنند زیرا برای ارائه هر گونه خدمات به کشور ایران نیاز دارند مجوزهای لازم را از دفتر OFAC آمریکا دریافت نمایند. شرکت مایکروسافت همواره شرایط و ضوابط ارائه خدمات خود در سایر کشورها را در آدرس https://www.microsoft.com/en-us/exporting/overview.aspx نشان میدهد.
بنابراین در حال حاضر هیچ پارتنر رسمی مایکروسافتی (چه نصب و راه اندازی نسخه On-premise و چه ارائه خدمات Cloud نرم افزار CRM) در ایران فعالیت ندارد. شما در صفحه اطلاعات مربوط به پارتنرهای مایکروسافت در آدرس https://partnercenter.microsoft.com/en-us/pcv/search مشاهده مینمایید که پارتنری از منطقه ایران وجود ندارد و اصلا شما نمیتوانید منطقه ایران را برای مشاهده پارتنرها در این منطقه انتخاب نمایید. البته سایتهای تقلبی مانند سایت http://www.partnerpoint.com وجود دارند که در ایران پارتنر معرفی کردهاند و باید دقت نمایید تا همواره سایت رسمی شرکت مایکروسافت را ملاک دریافت اطلاعات خود در این زمینه قرار دهید.
استفاده از نسخه انگلیسی این سیستم در ابتدا یک هزینه دانلود و یا خرید CD ساده خواهد داشت. ولی آیا این نرم افزار به همین شکل پاسخ نیازهای کسب و کارمان را خواهد داد و هزینههای جانبی بیشتری برایمان ایجاد نمی کند؟
در ادامه برخی از هزینههایی که لازم است برای قابل استفاده نمودن سیستم نرم افزار CRM مایکروسافت انجام دهیم را باهم مرور میکنیم که این هزینهها باعث میشوند که برخلاف ذهنیتی که از یک نرم افزار crack شده داریم، کاملا رایگان هم مانند ویندوز نتوانیم از این سیستم استفاده کنیم.
برای اینکه بتوانیم از تمامی امکانات نرم افزار CRM مایکروسافت استفاده نماییم لازم است که تاریخ آن شمسی شود و زبان آن نیز فارسی شود. بنابراین در این جا باید از خدمات شرکت هایی که فارسی سازی این سیستم را انجام میدهند استفاده نمود تا یک مایکروسافت CRM فارسی داشته باشیم.
همچنین دو مشکل در این زمینه وجود دارد:
۱ – شرکتهایی که کار فارسی سازی مایکروسافت CRM را انجام می دهند در لایه ظاهر نرم افزار یا اصطلاحا UI این فارسی سازی را انجام میدهند که موجب کندی سیستم در طرف کاربران خواهد شد (با توجه به کامپیوتر مورد استفاده کاربران، این کندی شدت و ضعف خواهد داشت)
۲ – با نصب به روز آوریهای شرکت مایکروسافت روی نرم افزار مایکروسافت CRM این فارسی سازی (با توجه به بخشهایی که به روز خواهد) دچار مشکل خواهد شد و فارسی سازیها نیز، نیاز به به روز آوری خواهد داشت.
برای پاسخ به برخی نیازهایمان، لازم است در سیستم پایه مایکروسافت CRM تغییراتی اعمال شود و اصطلاحا سیستم اختصاصی سازی شود. و همچنین برای برقراری ارتباط آن با سایر سیستم هایمان لازم است plugin هایی نوشته شود تا این ارتباط برقرار شود بنابراین شرکتها نیازمند نیروی متخصص برای اختصاصی سازی و یکپارچه سازی در زمینه مایکروسافت CRM هستند و برای این بخش نیز باید هزینه کنند.
کسب و کارها با پیشرفتهایی که میکنند با نیازمندیهای جدیدتری مواجه میشوند و به گزارشهای جدیدتری از سیستم خود نیاز مییابند و در نتیجه پاسخ به نیازهای پیچیدهتر و پیشرفته تر غالبا با سختیهای بیشتری مواجه هستند. این پیچیدگی، بسیاری از شرکتهای متوسط و بزرگی که در ایران از سیستم Microsoft CRM استفاده میکنند را پس از مدتی مجبور کرده است که یک یا چند نیروی متخصص برنامه نویس را به استخدام خود در آورند که بتوانند به شکل مناسب از سیستم خود نگهداری نموده و به نیازهای جدید خود پاسخ دهند. این امر افزایش هزینه نگهداری از سیستم را به دنبال خواهد داشت.
عدم توانایی در پاسخ به نیازهای جدید با توجه به اختصاصی سازیهای قبلی انجام شده که بعضا بدون در نظر گرفتن نیازهای آتی و استراتژیهای شرکت در زمینه CRM انجام شده است یکی از دلایلی ست که این شرک ها را به این تصمیم رساندهاند که نرم افزار CRM خود را عوض نموده و به سیستم دیگری مهاجرت کنند. همچنین هزینهی بالای نگهداری جز دلایل بسیار مهم در مهاجرت به سیستم CRM دیگری میباشد زیرا در زمان انتخاب نرم افزار مدیران گمان می کردهاند که از یک سیستم crack شده میتوانند با صرف هزینهای کمتر ارزش بیشتری بگیرند.