سرنخ فروش معادل فارسی واژه ی Lead در زبان انگلیسی، و آغازگر فرایند فروش است. سرنخ هنگامی به وجود می آید که سازمان شما برای حداقل یکی از محصولات یا سرویس ها اطلاعات تماس فردی را که علاقه مند به خرید یا حتی کسب اطلاعات بیشتر راجع به آن محصول یا سرویس است، به دست می آورد. معمولا آدرس ایمیل یا شماره تماس و نام شخص علاقه مند مینیمم اطلاعاتی هستند که یک شخص را برای سازمان شما به “سرنخ فروش” تبدیل می کنند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن فضای مجازی، کسب و کار به شدت متحول شده، و به سرعت به این دگرگونی ادامه می دهد. سرنخ فروش در کسب و کار سنتی از کانال های بسیار محدودتری به سازمان وارد می شد. اما امروزه با گسترش بازاریابی به فضای دیجیتال، پیدا کردن سرنخ بسیار متفاوت شده است. شاید خود فرایند پیدا کردن سرنخ راحت تر از پیش باشد، اما به دلیل رقابت بسیار فشرده در فضای آنلاین، پیدا کردن سرنخ هایی که منجر به فروش بالاتر باشد کاری دشوار و پیچیده است. آیا هر سرنخ فروش یک “فرصت” برای فروش است؟ در حقیقت بله، اما “فرصت فروش” در واژگان تخصصی CRM معنای متفاوتی دارد. فرض کنید وب سایتی دارید که در آن محصولات شما معرفی شده و در هر صفحه فرم آنلاینی دارید که افراد علاقه مند به خرید یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند آنها را پر کنند. هر بار که یکی از فرم های آنلاین شما پر می شود، یک سرنخ جدید فروش به طور خودکار به سیستم CRM شما افزوده می گردد. شما به عنوان یک نیروی فروش که هر روز صبح لیست سرنخ های جدید را بررسی می کند، امروز هم لیست را باز کرده و ۶ سرنخ جدید می بینید. آیا این بدین معنی ست که ۶ فرصت فروش دارید؟ پاسخ این سوال به کیفیت سرنخ ها بستگی دارد: سرنخ ۱: شماره، ایمیل، نام سرنخ ۱: علاقه مند به محصول الف، درخواست کاتالوگ و تماس بعدی. چند “فرصت فروش” از ۶ سرنخ برای شما باقی مانده؟ بله، ۲ فرصت. شما برای سرنخ شماره ۲، رویداد پیگیری برای حدود ۱ ماه دیگر ثبت کرده و برای دو سرنخ دیگر “فرصت فروش” تعریف می کنید. هر سرنخ می تواند تعداد بی شمار فرصت فروش داشته باشد. تعداد فرصت ها به تعداد محصولات و دفعاتی که از شما خرید کرده اند بستگی دارد.
|
سرنخ فروش بیشتر، مشتری بیشتر؟ شما باید در خودرویتان بنزین بریزید، نه هر سوختی. پیدا کردن بنزین برای خودرو معادل پیدا کردن سرنخ مناسب برای سازمان است. سرنخ ها را باید “غربال” کنید و بدانید سرنخی که با او تماس می گیرید برای تبلیغ کاشت مو شماره اش را به شما نداده یا محصولات بسیار فراتر از بودجه اش نیستند. چطور سرنخ فروش مرتبط و مناسب پیدا کنیم؟ اگر صفحات فرود دارید یا صفحات مختلف وب سایت خود را به عنوان ابزارهای بازاریابی استفاده می کنید، جایی که این صفحات را ارائه می دهید بسیار مهم است. حتی در کمپین ها نیز باید مخاطب خود را به درستی شناسایی کرده و سپس کمپین را برای بازار هدف اجرا کنید. مثلا تبلیغ کتاب های کنکور با ۷۰% تخفیف در یک دانشگاه ۱۵هزار نفری احتمالا چیزی جز هزینه ی کمپین برای سازمان شما نخواهد داشت. تبدیل سرنخ فروش |
سرنخ فروش معادل فارسی واژه ی Lead در زبان انگلیسی، و آغازگر فرایند فروش است. سرنخ هنگامی به وجود می آید که سازمان شما برای حداقل یکی از محصولات یا سرویس ها اطلاعات تماس فردی را که علاقه مند به خرید یا حتی کسب اطلاعات بیشتر راجع به آن محصول یا سرویس است، به دست می آورد. معمولا آدرس ایمیل یا شماره تماس و نام شخص علاقه مند مینیمم اطلاعاتی هستند که یک شخص را برای سازمان شما به “سرنخ فروش” تبدیل می کنند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن فضای مجازی، کسب و کار به شدت متحول شده، و به سرعت به این دگرگونی ادامه می دهد. سرنخ فروش در کسب و کار سنتی از کانال های بسیار محدودتری به سازمان وارد می شد. اما امروزه با گسترش بازاریابی به فضای دیجیتال، پیدا کردن سرنخ بسیار متفاوت شده است. شاید خود فرایند پیدا کردن سرنخ راحت تر از پیش باشد، اما به دلیل رقابت بسیار فشرده در فضای آنلاین، پیدا کردن سرنخ هایی که منجر به فروش بالاتر باشد کاری دشوار و پیچیده است. آیا هر سرنخ فروش یک “فرصت” برای فروش است؟ در حقیقت بله، اما “فرصت فروش” در واژگان تخصصی CRM معنای متفاوتی دارد. فرض کنید وب سایتی دارید که در آن محصولات شما معرفی شده و در هر صفحه فرم آنلاینی دارید که افراد علاقه مند به خرید یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند آنها را پر کنند. هر بار که یکی از فرم های آنلاین شما پر می شود، یک سرنخ جدید فروش به طور خودکار به سیستم CRM شما افزوده می گردد. شما به عنوان یک نیروی فروش که هر روز صبح لیست سرنخ های جدید را بررسی می کند، امروز هم لیست را باز کرده و ۶ سرنخ جدید می بینید. آیا این بدین معنی ست که ۶ فرصت فروش دارید؟ پاسخ این سوال به کیفیت سرنخ ها بستگی دارد: سرنخ ۱: شماره، ایمیل، نام سرنخ ۱: علاقه مند به محصول الف، درخواست کاتالوگ و تماس بعدی. چند “فرصت فروش” از ۶ سرنخ برای شما باقی مانده؟ بله، ۲ فرصت. شما برای سرنخ شماره ۲، رویداد پیگیری برای حدود ۱ ماه دیگر ثبت کرده و برای دو سرنخ دیگر “فرصت فروش” تعریف می کنید. هر سرنخ می تواند تعداد بی شمار فرصت فروش داشته باشد. تعداد فرصت ها به تعداد محصولات و دفعاتی که از شما خرید کرده اند بستگی دارد.
|
سرنخ فروش بیشتر، مشتری بیشتر؟ شما باید در خودرویتان بنزین بریزید، نه هر سوختی. پیدا کردن بنزین برای خودرو معادل پیدا کردن سرنخ مناسب برای سازمان است. سرنخ ها را باید “غربال” کنید و بدانید سرنخی که با او تماس می گیرید برای تبلیغ کاشت مو شماره اش را به شما نداده یا محصولات بسیار فراتر از بودجه اش نیستند. چطور سرنخ فروش مرتبط و مناسب پیدا کنیم؟ اگر صفحات فرود دارید یا صفحات مختلف وب سایت خود را به عنوان ابزارهای بازاریابی استفاده می کنید، جایی که این صفحات را ارائه می دهید بسیار مهم است. حتی در کمپین ها نیز باید مخاطب خود را به درستی شناسایی کرده و سپس کمپین را برای بازار هدف اجرا کنید. مثلا تبلیغ کتاب های کنکور با ۷۰% تخفیف در یک دانشگاه ۱۵هزار نفری احتمالا چیزی جز هزینه ی کمپین برای سازمان شما نخواهد داشت. تبدیل سرنخ فروش |