از هر 100 کسب و کار جدید که راه اندازی می شود، 95 تا 97 تای آنها در 5 سال اول شکست خورده و برچیده می شوند. در این نوشته و سری مقالات سیستم سازی، تمام تلاشمان بر این است که شما را در 3 تا 5 کسب و کار موفق که از 5 سال اول با موفقیت می گذرند و به رشد ادامه می دهند، ببینیم. با استفاده از یک سری ویدیو از دن لاک، یکی از بزرگ ترین مشاوران کسب و کار دنیا، سری مقالات آموزش سیستم سازی کسب و کار را آماده کرده ایم.
سیستم سازی چیست؟ یکی از اهداف بسیار بزرگ سیستم سازی این است که نتایج شما را قابل پیش بینی کند. وقتی که سوار خودرویتان می شوید و آن را روشن می کنید، می دانید که باید از پدال ها، فرمان و دنده برای هدایت آن استفاده کنید. می دانید که باید سوخت داشته باشید. هم چنین، در صورت سالم بودن ماشین و وجود تمام ابزارهای داخلی و جانبی لازم، می توانید پیش بینی کنید که تا چه ساعتی باید به مقصد برسید. این یعنی خودرو یک سیستم کارآمد است. هدف از سیستم سازی کسب و کار این است که سیستمی به همین کارآمدی و با همین دقت پیش بینی بسازید. مشکلات کسب و کار، از کجا نشآت می گیرد؟ اگر نمی توانید پیش بینی درستی از سال آینده کسب و کارتان داشته باشید، به خاطر ضعف شما در ساخت سیستمی در کسب و کار است، که خروجی قابل پیش بینی داشته باشد. بدلایل شکست کسب و کارهای نوپا یک کارآفرین حقیقی می داند که برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، باید یک مدیر کارآمد و توانمند باشد، نه یک تکنسین عالی. او پیش از آغاز کسب و کار خودش، توانایی های لازم برای مدیریت موفق را از منبعی قابل اعتماد می آموزد. او تصویری واضح از کسب و کارش ترسیم کرده، و می داند که می خواهد کسب و کارش تا چه حد بزرگ شود و از چه مسیری به کجا برسد. هم چنین، سعی می کند ابزارهای لازم را، از نرم افزارهای حسابداری و CRM گرفته تا سیستم های سخت افزاری و تلفنی مانند ویپ،بشناسد و در زمان مناسب از آنها استفاده کند. 7 گام موفقیت کسب و کار و تبدیل آن به ماشین پولسازی
شما باید همیشه سعی کنید کسب و کارتان را بدون هیچ ابهام و نقطه کوری ببینید و بتوانید از آن گزارش گرفته و پیش بینی اش کنید. برای این کار باید تمام ابزارهای لازم را در دست داشته باشید. مثلا برای گزارش های خودکار و تخصیص مسئولیت ها، خودکارسازی ها و پیگیری ها از نرم افزار CRM استفاده می شود.ه هر جهت، اگر شما مدیری بسیار قوی بوده و بتوانید کنترل کامل روی کسب و کارتان داشته باشید، احتمال شکستتان در حد 3 تا 5 درصد می شود، نه 95 تا 97 درصد.
|
هدف گذاری کسب و کار باید بدانید مجسمه چه مشخصاتی دارد، در آخر چه شکلی می شود، چه اندازه ایست، هر جزء آن را چگونه باید بسازید، و از چه تکنیک هایی برای ساخت آن استفاده کنید. هم چنین، باید بتوانید زمان تقریبی ساخت را با توجه به انتظاراتتان از شکل نهایی مجسمه و توانایی های خودتان تخمین بزنید. اگر ندانید مجسمه چه شکلی باید بشود، چطور می فهمید که کارتان تمام شده و مجسمه تان ساخته شده است؟ تعریف چارت سازمانی و مسئولیت ها تمام مسئولیت ها را در سازمانتان بنویسید. سپس، آنها را دسته بندی کنید و ببینید در هر بخش چه نیرویی را با چه مشخصات و توانایی هایی باید داشته باشید. هیچ گاه نقش ها را طبق افراد تعریف نکنید. سمَت سازمانی را تعریف کنید و سپس به دنبال افرادی شایسته برای پر کردن آن نقش بگردید. حقیقت این است که پیدا کردن نیروی مناسب ممکن است زیاد طول بکشد. اما ارزشش را دارد و اگر نیروی نامناسبی انتخاب کنید، بهای گزافی برای آن خواهید پرداخت. این که چطور باید افراد مدنظرتان را پیدا کنید و مطمئن شوید فرد شایسته ایست در بخش بعدی توضیح داده می شود. تکنیک های مصاحبه برای استخدام نقش های کلیدی دوم، لزوما نباید تمام کارکنانتان یک تیپ شخصیتی داشته باشند. مثلا اگر نیروهای فروش پول محور باشند عالی ست، اما اگر افراد دارای سمَت های مدیریتی پول محور باشند به هیچ عنوان مدیرهای خوبی نخواهند شد. تستی غیرمعمول و عجیب از کاندیداهای نقش های مدیریتی بگیرید. چیزی که در هیچ لیست سوالات مصاحبه ای نتوانند پیدا کنند. مثلا از آنها بخواهید یک روزنامه خاص را با خود بیاورند و رفتار آنها را در این موقعیت به دقت بسنجید. تعریف سمت ها و انواع سیستم ها در سیستم سازی سیستم نرم: شامل تمام اجزای “شنیداری” در سازمان شما. از جواب دادن تلفن گرفته تا نحوه برخورد با اعتراض مشتری های حضوری. سیستم سخت: هر آنچه که در سازمان شما دیده می شود، مانند لوگو و یونیفرم و طراحی های خاص ساختمانی تان. سیستم اطلاعاتی: شامل تمام انواع اطلاعاتی که در سازمان شما استفاده می شوند. تمام این سیستم ها باید در هماهنگی باهم و تحت استراتژی های موفق شما کار کنند تا سیستم سازی موفقی در کسب و کار داشته باشید. آموزش سیستم سازی کسب و کار منوط به یادگیری این سیستم هاست. برای سیستم سازی کتاب راهنمای کسب و کار بنویسید این کتاب باید از نحوه احوالپرسی و متن صحبتی که مشتری باید از کارمند شما بشنود، تا نحوه برخورد با انواع شکایات مشتری، تا نحوه انجام کارهایی از تمیز کردن شرکت تا تولید، و به طور کلی “همه چیز” را شامل شود. خودکارسازی فرآیند ها تمام کارهایی که لیست شده اند با استفاده از نرم افزار CRM قابل انجام هستند. پس یکی از ابزارهایی که در مراحل متفاوت سیستم سازی نیاز دارید، نرم افزار CRM است. علاوه بر خودکارسازی، شما می توانید در تخصیص فعالیت ها، پیاده سازی چارت سازمانی، نظارت بر کسب و کار و البته تعیین میزان موفقیت هر استراتژی نیز از CRM استفاده کنید. سیستم را مدیریت کنید، نه افراد را پس سعی کنید پس از پیدا کردن استراتژی های لازم برای گرفتن نتایج خوب، پیدا کردن نیروهای شایسته و مسئولیت پذیر، پیدا کردن ابزارهای لازم، و خودکارسازی هر چه که ممکن است، کسب و کار را سیستم سازی کنید.
|
از هر 100 کسب و کار جدید که راه اندازی می شود، 95 تا 97 تای آنها در 5 سال اول شکست خورده و برچیده می شوند. در این نوشته و سری مقالات سیستم سازی، تمام تلاشمان بر این است که شما را در 3 تا 5 کسب و کار موفق که از 5 سال اول با موفقیت می گذرند و به رشد ادامه می دهند، ببینیم. با استفاده از یک سری ویدیو از دن لاک، یکی از بزرگ ترین مشاوران کسب و کار دنیا، سری مقالات آموزش سیستم سازی کسب و کار را آماده کرده ایم.
سیستم سازی چیست؟ یکی از اهداف بسیار بزرگ سیستم سازی این است که نتایج شما را قابل پیش بینی کند. وقتی که سوار خودرویتان می شوید و آن را روشن می کنید، می دانید که باید از پدال ها، فرمان و دنده برای هدایت آن استفاده کنید. می دانید که باید سوخت داشته باشید. هم چنین، در صورت سالم بودن ماشین و وجود تمام ابزارهای داخلی و جانبی لازم، می توانید پیش بینی کنید که تا چه ساعتی باید به مقصد برسید. این یعنی خودرو یک سیستم کارآمد است. هدف از سیستم سازی کسب و کار این است که سیستمی به همین کارآمدی و با همین دقت پیش بینی بسازید. مشکلات کسب و کار، از کجا نشآت می گیرد؟ اگر نمی توانید پیش بینی درستی از سال آینده کسب و کارتان داشته باشید، به خاطر ضعف شما در ساخت سیستمی در کسب و کار است، که خروجی قابل پیش بینی داشته باشد. بدلایل شکست کسب و کارهای نوپا یک کارآفرین حقیقی می داند که برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، باید یک مدیر کارآمد و توانمند باشد، نه یک تکنسین عالی. او پیش از آغاز کسب و کار خودش، توانایی های لازم برای مدیریت موفق را از منبعی قابل اعتماد می آموزد. او تصویری واضح از کسب و کارش ترسیم کرده، و می داند که می خواهد کسب و کارش تا چه حد بزرگ شود و از چه مسیری به کجا برسد. هم چنین، سعی می کند ابزارهای لازم را، از نرم افزارهای حسابداری و CRM گرفته تا سیستم های سخت افزاری و تلفنی مانند ویپ،بشناسد و در زمان مناسب از آنها استفاده کند. 7 گام موفقیت کسب و کار و تبدیل آن به ماشین پولسازی
شما باید همیشه سعی کنید کسب و کارتان را بدون هیچ ابهام و نقطه کوری ببینید و بتوانید از آن گزارش گرفته و پیش بینی اش کنید. برای این کار باید تمام ابزارهای لازم را در دست داشته باشید. مثلا برای گزارش های خودکار و تخصیص مسئولیت ها، خودکارسازی ها و پیگیری ها از نرم افزار CRM استفاده می شود.ه هر جهت، اگر شما مدیری بسیار قوی بوده و بتوانید کنترل کامل روی کسب و کارتان داشته باشید، احتمال شکستتان در حد 3 تا 5 درصد می شود، نه 95 تا 97 درصد.
|
هدف گذاری کسب و کار باید بدانید مجسمه چه مشخصاتی دارد، در آخر چه شکلی می شود، چه اندازه ایست، هر جزء آن را چگونه باید بسازید، و از چه تکنیک هایی برای ساخت آن استفاده کنید. هم چنین، باید بتوانید زمان تقریبی ساخت را با توجه به انتظاراتتان از شکل نهایی مجسمه و توانایی های خودتان تخمین بزنید. اگر ندانید مجسمه چه شکلی باید بشود، چطور می فهمید که کارتان تمام شده و مجسمه تان ساخته شده است؟ تعریف چارت سازمانی و مسئولیت ها تمام مسئولیت ها را در سازمانتان بنویسید. سپس، آنها را دسته بندی کنید و ببینید در هر بخش چه نیرویی را با چه مشخصات و توانایی هایی باید داشته باشید. هیچ گاه نقش ها را طبق افراد تعریف نکنید. سمَت سازمانی را تعریف کنید و سپس به دنبال افرادی شایسته برای پر کردن آن نقش بگردید. حقیقت این است که پیدا کردن نیروی مناسب ممکن است زیاد طول بکشد. اما ارزشش را دارد و اگر نیروی نامناسبی انتخاب کنید، بهای گزافی برای آن خواهید پرداخت. این که چطور باید افراد مدنظرتان را پیدا کنید و مطمئن شوید فرد شایسته ایست در بخش بعدی توضیح داده می شود. تکنیک های مصاحبه برای استخدام نقش های کلیدی دوم، لزوما نباید تمام کارکنانتان یک تیپ شخصیتی داشته باشند. مثلا اگر نیروهای فروش پول محور باشند عالی ست، اما اگر افراد دارای سمَت های مدیریتی پول محور باشند به هیچ عنوان مدیرهای خوبی نخواهند شد. تستی غیرمعمول و عجیب از کاندیداهای نقش های مدیریتی بگیرید. چیزی که در هیچ لیست سوالات مصاحبه ای نتوانند پیدا کنند. مثلا از آنها بخواهید یک روزنامه خاص را با خود بیاورند و رفتار آنها را در این موقعیت به دقت بسنجید. تعریف سمت ها و انواع سیستم ها در سیستم سازی سیستم نرم: شامل تمام اجزای “شنیداری” در سازمان شما. از جواب دادن تلفن گرفته تا نحوه برخورد با اعتراض مشتری های حضوری. سیستم سخت: هر آنچه که در سازمان شما دیده می شود، مانند لوگو و یونیفرم و طراحی های خاص ساختمانی تان. سیستم اطلاعاتی: شامل تمام انواع اطلاعاتی که در سازمان شما استفاده می شوند. تمام این سیستم ها باید در هماهنگی باهم و تحت استراتژی های موفق شما کار کنند تا سیستم سازی موفقی در کسب و کار داشته باشید. آموزش سیستم سازی کسب و کار منوط به یادگیری این سیستم هاست. برای سیستم سازی کتاب راهنمای کسب و کار بنویسید این کتاب باید از نحوه احوالپرسی و متن صحبتی که مشتری باید از کارمند شما بشنود، تا نحوه برخورد با انواع شکایات مشتری، تا نحوه انجام کارهایی از تمیز کردن شرکت تا تولید، و به طور کلی “همه چیز” را شامل شود. خودکارسازی فرآیند ها تمام کارهایی که لیست شده اند با استفاده از نرم افزار CRM قابل انجام هستند. پس یکی از ابزارهایی که در مراحل متفاوت سیستم سازی نیاز دارید، نرم افزار CRM است. علاوه بر خودکارسازی، شما می توانید در تخصیص فعالیت ها، پیاده سازی چارت سازمانی، نظارت بر کسب و کار و البته تعیین میزان موفقیت هر استراتژی نیز از CRM استفاده کنید. سیستم را مدیریت کنید، نه افراد را پس سعی کنید پس از پیدا کردن استراتژی های لازم برای گرفتن نتایج خوب، پیدا کردن نیروهای شایسته و مسئولیت پذیر، پیدا کردن ابزارهای لازم، و خودکارسازی هر چه که ممکن است، کسب و کار را سیستم سازی کنید.
|