در این مقاله از مجموعه مقالات بلاگ رسمی سامانه های مدیریت، قصد داریم به این سؤال که ایمیل مارکتینگ چیست، پاسخ دهیم و یک آموزش ایمیل مارکتینگ کامل را در اختیار شما عزیزان قرار داده و جزئیات مهم در این زمینه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم.
بازاریابی ایمیلی ارسال ایمیلهای تجاری به لیستی از مخاطبین است که صریحاً اجازه دریافت ایمیل از شما را دادهاند. شما میتوانید از بازاریابی ایمیلی برای اطلاعرسانی به مخاطبین خود، افزایش فروش و ایجاد یک جامعه پیرامون برند خود، مانند یک خبرنامه، استفاده کنید.
نحوه بازاریابی ایمیلی مدرن از ارسال ایمیلهای انبوه و یکسان فاصله گرفته و به جای آن بر رضایت، تقسیمبندی و شخصیسازی تمرکز دارد. این امر ممکن است زمانبر به نظر برسد، اما استفاده از سیستمهای اتوماسیون بازاریابی ایمیلی میتواند پروژههای سنگینی را برای شما انجام دهد.
ایمیلها میتوانند تبلیغاتی، اطلاعاتی و یا برای دستیابی به هدف خاصی در سفر خریدار (سفر مشتری) باشند.
ایمیلهای تبلیغاتی در ایمیل مارکتینگ چیست
از اصول ایمیل مارکتینگ در کمپینهای بازاریابی ایمیلی برای تبلیغ پیشنهادات ویژه، معرفی محصولات جدید، محتوای محفوظ مانند کتابهای الکترونیکی و وبینارها و در کل برند شما استفاده میشود. یک کمپین میتواند شامل 3 تا 10 نوع ایمیل مختلف باشد که طی چند روز یا چند هفته ارسال میشود.
ایمیلهای تبلیغاتی یک فراخوان برای اقدام (Call To Action یا به اختصار CTA) واضح دارند. CTA نشاندهنده اقدام خاصی است که شما میخواهید مخاطب انجام دهد، چه بازدید از یک صفحه در وب سایت شما یا استفاده از یک کوپن برای خرید باشد.
ریتم فروش و بازاریابی کسب و کار شما باید تعداد دفعات این نوع ایمیل بازاریابی را تعیین کند. در دورههای حیاتی مانند جمعه سیاه، ممکن است چندین ایمیل تبلیغاتی در یک دوره 24 ساعته ارسال کنید. در دورههای کندتر در تقویم بازاریابی، ممکن است چند هفته بین کمپینهای تبلیغاتی شما فاصله باشد.
ایمیلهای اطلاعاتی در ایمیل مارکتینگ چیست
خبرنامه (Newsletter)
یک خبرنامه همان طور که از نامش پیداست، اخبار مربوط به کسب و کار شما را به اشتراک میگذارد. اطلاعاتی در زمینه این که برای مثال، در کسب و کار خود به نقاط عطف جدید رسیدهاید، قابلیتهای محصول جدید یا محتوای ارزشمندی مانند مطالعات موردی (Case Study) در مورد محصول خود را میتوانید از طریق این نوع ایمیلها، ارائه دهید. خبرنامههایی که در فواصل زمانی منظم ارسال میشوند، برای مثال به صورت هفتگی، دو هفتهای و یا ماهانه، به حفظ نقاط تماس ثابت با مشترکین ایمیل شما کمک میکنند.
اما آیا میدانستید که خبرنامهها نباید فقط درباره «اخبار» باشند؟ همان طور که آن هندلی، متخصص ایمیل مارکتینگ میگوید، روی جنبه "نامه" در عبارت خبرنامه تمرکز کنید. تصور کنید در حال نوشتن نامهای تک به تک برای مشترکین خود در مورد چیزی هستید که مورد علاقه آنهاست.
به زبان ساده، خبرنامه در اصول ایمیل مارکتینگ، فرصتی است برای به اشتراک گذاشتن بینش، افکار، نکات و یا هر چیزی که بیشترین ارزش را برای مخاطبان شما به ارمغان میآورد.
اطلاعیهها
ایمیل راهی عالی برای آگاهی مشتریان از اطلاعیههای شرکت، عرضههای جدید یک محصول، تغییرات در خدمات و موارد دیگری از این دست میباشد.
بیشتر اوقات، استفاده از اطلاعیهها در روش های بازاریابی ایمیلی، کانالی است که برای رساندن پیامهای مهم به مشترکین شما مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال، اگر مشکلی در وب سایت شما وجود دارد، تأخیر در حمل و نقل یا قطعی در سیستم یا نرم افزار شما به وجود آمده است، بهروزرسانی مخاطبین خود از طریق ایمیلهای اطلاعیه، بهترین راه برای حفظ ارتباط است. این روش، ایمن و فوری است و میتواند با لحن رسمی حتی مهمترین اعلانها نیز مطابقت داشته باشد.
ایمیلهای تعامل مجدد در ایمیل مارکتینگ چیست
یکی دیگر از انواع روش های بازاریابی ایمیلی، ایمیل تعامل مجدد (Re-engagement emails) است. همان طور که از نام آن پیداست، ایمیلهای تعامل مجدد برای ارتباط مجدد با مشتریان یا مشترکینی که اخیراً فعال نبودهاند کار میکنند.
به این مثال از Shopify نگاهی بیندازید:
در این مثال، پیشنهاد تعامل مجدد به مشتری این فرصت را میدهد که بازخورد خود را در پلتفرم Shopify ارائه دهد.
گزینههای دیگر برای برقراری ارتباط مجدد با مخاطبین عبارتاند از ارائه تخفیف منحصر به فرد، ارسال پیام تولد و کوپن برای آنها، بهروزرسانی آنها در مورد اخبار مربوط به محصول/خدمات شما و بررسی دوباره اولویتهای تماس یا خرید آنها.
ایمیل یک فناوری جدید نیست. در واقع، این یکی از اولین ابزارهای ارتباط دیجیتالی بود که در سال 1971 به جهان عرضه شد. اما این را باید بدانید که نکات ایمیل مارکتینگ، امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار میگیرد.
ممکن است فکر کنید، «آیا مردم واقعاً هنوز از ایمیل استفاده میکنند؟ آیا رسانههای اجتماعی برای بازاریابی دیجیتال به سبک امروزی بیشتر مورد استفاده قرار نمیگیرند؟» در حالی که درست است که رسانههای اجتماعی یک کانال مهم برای هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستند، ایمیل نیز چندین مزیت دارد.
اول، کمپینهای بازاریابی ایمیلی را میتوان به میزان بیشتری نسبت به کمپینهای موجود در رسانههای اجتماعی، شخصیسازی کرد.
دوم، هزینهها در روش های بازاریابی ایمیلی به طور قابل توجهی کمتر از سایر کانالهاست؛ به ویژه با توجه به دسترسی و نرخ تبدیل مرتبط با بازاریابی ایمیلی. این بخشی از چیزی است که بازاریابی ایمیلی را برای مشاغل کوچک بسیار ایدهآل میکند.
در نهایت، چیزی که بازاریابی ایمیلی را بسیار قدرتمند و پرسود میکند این است که به شما امکان دسترسی مستقیم و فردی به صندوق ورودی مخاطبانتان را میدهد.
هنوز گفتههای ما را باور نمیکنید؟ بیایید نگاهی به اعداد بیندازیم:
در سال 2020، بیش از 4 میلیارد کاربر جهانی ایمیل وجود داشت.
80 درصد از آمریکاییها حداقل یک بار در روز ایمیل خود را چک میکنند و تقریباً یک چهارم از آنها چندین بار در روز ایمیل شخصی خود را چک میکنند.
62 درصد از مصرفکنندگان ایمیل را در بهترین کانالهای ارتباطی ترجیحی خود با مشاغل کوچک رتبهبندی کردهاند.
با توجه به ارقام، نداشتن استراتژی بازاریابی ایمیلی و عدم آگاهی از نحوه بازاریابی ایمیلی به معنای از دست دادن فرصتهای فروش و از بین رفتن فرصت ایجاد روابط پایدار با مشتری است.
در این مقاله از مجموعه مقالات بلاگ رسمی سامانه های مدیریت، قصد داریم به این سؤال که ایمیل مارکتینگ چیست، پاسخ دهیم و یک آموزش ایمیل مارکتینگ کامل را در اختیار شما عزیزان قرار داده و جزئیات مهم در این زمینه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم.
بازاریابی ایمیلی ارسال ایمیلهای تجاری به لیستی از مخاطبین است که صریحاً اجازه دریافت ایمیل از شما را دادهاند. شما میتوانید از بازاریابی ایمیلی برای اطلاعرسانی به مخاطبین خود، افزایش فروش و ایجاد یک جامعه پیرامون برند خود، مانند یک خبرنامه، استفاده کنید.
نحوه بازاریابی ایمیلی مدرن از ارسال ایمیلهای انبوه و یکسان فاصله گرفته و به جای آن بر رضایت، تقسیمبندی و شخصیسازی تمرکز دارد. این امر ممکن است زمانبر به نظر برسد، اما استفاده از سیستمهای اتوماسیون بازاریابی ایمیلی میتواند پروژههای سنگینی را برای شما انجام دهد.
ایمیلها میتوانند تبلیغاتی، اطلاعاتی و یا برای دستیابی به هدف خاصی در سفر خریدار (سفر مشتری) باشند.
ایمیلهای تبلیغاتی در ایمیل مارکتینگ چیست
از اصول ایمیل مارکتینگ در کمپینهای بازاریابی ایمیلی برای تبلیغ پیشنهادات ویژه، معرفی محصولات جدید، محتوای محفوظ مانند کتابهای الکترونیکی و وبینارها و در کل برند شما استفاده میشود. یک کمپین میتواند شامل 3 تا 10 نوع ایمیل مختلف باشد که طی چند روز یا چند هفته ارسال میشود.
ایمیلهای تبلیغاتی یک فراخوان برای اقدام (Call To Action یا به اختصار CTA) واضح دارند. CTA نشاندهنده اقدام خاصی است که شما میخواهید مخاطب انجام دهد، چه بازدید از یک صفحه در وب سایت شما یا استفاده از یک کوپن برای خرید باشد.
ریتم فروش و بازاریابی کسب و کار شما باید تعداد دفعات این نوع ایمیل بازاریابی را تعیین کند. در دورههای حیاتی مانند جمعه سیاه، ممکن است چندین ایمیل تبلیغاتی در یک دوره 24 ساعته ارسال کنید. در دورههای کندتر در تقویم بازاریابی، ممکن است چند هفته بین کمپینهای تبلیغاتی شما فاصله باشد.
ایمیلهای اطلاعاتی در ایمیل مارکتینگ چیست
خبرنامه (Newsletter)
یک خبرنامه همان طور که از نامش پیداست، اخبار مربوط به کسب و کار شما را به اشتراک میگذارد. اطلاعاتی در زمینه این که برای مثال، در کسب و کار خود به نقاط عطف جدید رسیدهاید، قابلیتهای محصول جدید یا محتوای ارزشمندی مانند مطالعات موردی (Case Study) در مورد محصول خود را میتوانید از طریق این نوع ایمیلها، ارائه دهید. خبرنامههایی که در فواصل زمانی منظم ارسال میشوند، برای مثال به صورت هفتگی، دو هفتهای و یا ماهانه، به حفظ نقاط تماس ثابت با مشترکین ایمیل شما کمک میکنند.
اما آیا میدانستید که خبرنامهها نباید فقط درباره «اخبار» باشند؟ همان طور که آن هندلی، متخصص ایمیل مارکتینگ میگوید، روی جنبه "نامه" در عبارت خبرنامه تمرکز کنید. تصور کنید در حال نوشتن نامهای تک به تک برای مشترکین خود در مورد چیزی هستید که مورد علاقه آنهاست.
به زبان ساده، خبرنامه در اصول ایمیل مارکتینگ، فرصتی است برای به اشتراک گذاشتن بینش، افکار، نکات و یا هر چیزی که بیشترین ارزش را برای مخاطبان شما به ارمغان میآورد.
اطلاعیهها
ایمیل راهی عالی برای آگاهی مشتریان از اطلاعیههای شرکت، عرضههای جدید یک محصول، تغییرات در خدمات و موارد دیگری از این دست میباشد.
بیشتر اوقات، استفاده از اطلاعیهها در روش های بازاریابی ایمیلی، کانالی است که برای رساندن پیامهای مهم به مشترکین شما مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال، اگر مشکلی در وب سایت شما وجود دارد، تأخیر در حمل و نقل یا قطعی در سیستم یا نرم افزار شما به وجود آمده است، بهروزرسانی مخاطبین خود از طریق ایمیلهای اطلاعیه، بهترین راه برای حفظ ارتباط است. این روش، ایمن و فوری است و میتواند با لحن رسمی حتی مهمترین اعلانها نیز مطابقت داشته باشد.
ایمیلهای تعامل مجدد در ایمیل مارکتینگ چیست
یکی دیگر از انواع روش های بازاریابی ایمیلی، ایمیل تعامل مجدد (Re-engagement emails) است. همان طور که از نام آن پیداست، ایمیلهای تعامل مجدد برای ارتباط مجدد با مشتریان یا مشترکینی که اخیراً فعال نبودهاند کار میکنند.
به این مثال از Shopify نگاهی بیندازید:
در این مثال، پیشنهاد تعامل مجدد به مشتری این فرصت را میدهد که بازخورد خود را در پلتفرم Shopify ارائه دهد.
گزینههای دیگر برای برقراری ارتباط مجدد با مخاطبین عبارتاند از ارائه تخفیف منحصر به فرد، ارسال پیام تولد و کوپن برای آنها، بهروزرسانی آنها در مورد اخبار مربوط به محصول/خدمات شما و بررسی دوباره اولویتهای تماس یا خرید آنها.
ایمیل یک فناوری جدید نیست. در واقع، این یکی از اولین ابزارهای ارتباط دیجیتالی بود که در سال 1971 به جهان عرضه شد. اما این را باید بدانید که نکات ایمیل مارکتینگ، امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار میگیرد.
ممکن است فکر کنید، «آیا مردم واقعاً هنوز از ایمیل استفاده میکنند؟ آیا رسانههای اجتماعی برای بازاریابی دیجیتال به سبک امروزی بیشتر مورد استفاده قرار نمیگیرند؟» در حالی که درست است که رسانههای اجتماعی یک کانال مهم برای هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستند، ایمیل نیز چندین مزیت دارد.
اول، کمپینهای بازاریابی ایمیلی را میتوان به میزان بیشتری نسبت به کمپینهای موجود در رسانههای اجتماعی، شخصیسازی کرد.
دوم، هزینهها در روش های بازاریابی ایمیلی به طور قابل توجهی کمتر از سایر کانالهاست؛ به ویژه با توجه به دسترسی و نرخ تبدیل مرتبط با بازاریابی ایمیلی. این بخشی از چیزی است که بازاریابی ایمیلی را برای مشاغل کوچک بسیار ایدهآل میکند.
در نهایت، چیزی که بازاریابی ایمیلی را بسیار قدرتمند و پرسود میکند این است که به شما امکان دسترسی مستقیم و فردی به صندوق ورودی مخاطبانتان را میدهد.
هنوز گفتههای ما را باور نمیکنید؟ بیایید نگاهی به اعداد بیندازیم:
در سال 2020، بیش از 4 میلیارد کاربر جهانی ایمیل وجود داشت.
80 درصد از آمریکاییها حداقل یک بار در روز ایمیل خود را چک میکنند و تقریباً یک چهارم از آنها چندین بار در روز ایمیل شخصی خود را چک میکنند.
62 درصد از مصرفکنندگان ایمیل را در بهترین کانالهای ارتباطی ترجیحی خود با مشاغل کوچک رتبهبندی کردهاند.
با توجه به ارقام، نداشتن استراتژی بازاریابی ایمیلی و عدم آگاهی از نحوه بازاریابی ایمیلی به معنای از دست دادن فرصتهای فروش و از بین رفتن فرصت ایجاد روابط پایدار با مشتری است.