یک استراتژی خوب برای برند سازی به شما جایگاه مهمی را در بازارهای رقابتی عرضه می دارد.
برندسازی یکی از مهم ترین وجهه های هر کسب و کار، از خرده فروشی گرفته تا تجارت به تجارت، است. یک استراتژی خوب برای برند سازی به شما جایگاه مهمی را در بازارهای رقابتی عرضه می دارد.
و اما “برند سازی” دقیقا به چه معناست و چگونه یک کسب و کار کوچک مثل کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟
به بیان ساده برند شما تعهدی است که به مشتری می دهید، به آنها می گوید که باید چه انتظاری از محصولات و سرویس هایتان داشته باشند و شما را از سایر رقبایتان متمایز می کند. برند شما نشات گرفته از شما، کسی که می خواهید در آینده باشید و کسی که مردم فکر می کنند هستید است.
در کسب و کارتان شما آن فرد مستقل و مبتکر هستید یا شخص باتجربه ای که باقی افراد به او متکی هستند؟ محصولاتتان از آن دست محصولات باکیفیت و گران است یا بی ارزش و ارزان؟ شما نمی توانید هر دوی اینها باهم باشید و همه چیز را با خودتان داشته باشید. اینکه شما چه کسی هستید می بایستی بر اساس اینکه مشتریان هدفتان چه چیزی می خواهند مشخص شود.
پایه ی برند شما، لوگوی شماست. طراحی سایت ، بسته بندی و مواد تبلیغاتی که مکمل الگوی شما هستند با برندتان در ارتباطند.
استراتژی برند شما همان چیزی است که با آن چگونگی، کجا، کی و شخصی را که برای برقراری ارتباط در نظر دارید مشخص می کند. محلی که برای تبلیغاتتان در نظر می گیرید، همچنین ارتباطات تصویری و کلامیتان بخشی از استراتژی برند شما محسوب می شود.
برند سازی استراتژیک و مستحکم ارزش ویژه ی یک برند را به همراه خواهد داشت که به معنی به ارمغان آوردن ارزش افزوده برای محصولات و خدمات شرکتتان است که به شما این امکان را می دهد تا قیمت برندتان را نسبت به محصولات مشابه بی مارک و نشان افزایش دهید. یکی از نمونه های بارز این مورد، مقایسه ی نوشابه ی کوکاکلا با یک نوشابه ی معمولی ست. کوکاکولا می تواند قیمت محصولات خود را بالا ببرد و مردم نیز بابت آن پول بیشتری می پردازند، چرا که در ارزش سازی برندش بسیار قدرتمند و موفق عمل کرده است.
ارزش افزوده ای که باعث ارزش سهام برند می شود در نتیجه ی کیفیت احساس شده و یا تعلقات خاطر احساسی مردم حاصل می شود. به عنوان نمونه نایک محصولاتش را با قهرمانان ورزشی پیوند می زند و امیدوار است که تعلقات خاطر مردم به ورزشکاران را به محصولاتش منتقل کند. برای نایک صرفا ویژگی های یک کفش نیست که باعث فروش آن می شود.
تعریف شما از برندتان مانند یک سفر خودشناسی تجاری ست که ممکن است سخت، زمان بر و ناخوشایند باشد. در حداقل ترین حالت ممکن برای این کار باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:
– هدف شرکتتان چیست؟
– مزایا و ویژگی های محصولاتتان چه چیزهایی هستند؟
– مشتریانتان چه ذهنیتی از شما دارند؟
– چه ویژگی های را برای همکاران خود در نظر دارید؟
تحقیق کنید. از نیاز ها، عادات و سلیقه ی مشتریان فعلی و آینده ی خود آگاه باشید و به جای مشتریانتان فکر نکنید، بلکه سعی کنید بفهمید آنها دقیقا به چه چیزی فکر می کنند. می توانید این کار را با طراحی پوستر های مرتبط با هدفتان انجام داده و یا در هنگام طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود این نکته را لحاظ کنید. از آنجایی که تعریف یک برند و توسعه ی استراتژی یک برند ممکن است پیچیده باشد از مشاوره های گروه های کسب و کارهای کوچک و یا مرکز توسعه ی تجارت استفاده کنید.
هنگامی که برندتان را تعریف کردید باید به دنبال کلمات مناسب باشید. در ادامه چند نکته ی ساده و تجربی را در همین باره عنوان می کنیم:
– یک لوگوی ماهرانه طراحی کنید و آن را همه جا بزنید.
– با برندتان صادق باشید. اگر به تعهدتان عمل نکنید برای مشتریانتان دفعه ی دومی وجود نخواهد داشت و قطعا شما را به شخص دیگری نیز معرفی نخواهند کرد.
–یک شعار جدید بسازید: جمله ای به یاد ماندنی، مختصر و معنی دار بنویسید که ذات نام تجاریتان را با خود داشته باشد.
یک استراتژی خوب برای برند سازی به شما جایگاه مهمی را در بازارهای رقابتی عرضه می دارد.
برندسازی یکی از مهم ترین وجهه های هر کسب و کار، از خرده فروشی گرفته تا تجارت به تجارت، است. یک استراتژی خوب برای برند سازی به شما جایگاه مهمی را در بازارهای رقابتی عرضه می دارد.
و اما “برند سازی” دقیقا به چه معناست و چگونه یک کسب و کار کوچک مثل کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟
به بیان ساده برند شما تعهدی است که به مشتری می دهید، به آنها می گوید که باید چه انتظاری از محصولات و سرویس هایتان داشته باشند و شما را از سایر رقبایتان متمایز می کند. برند شما نشات گرفته از شما، کسی که می خواهید در آینده باشید و کسی که مردم فکر می کنند هستید است.
در کسب و کارتان شما آن فرد مستقل و مبتکر هستید یا شخص باتجربه ای که باقی افراد به او متکی هستند؟ محصولاتتان از آن دست محصولات باکیفیت و گران است یا بی ارزش و ارزان؟ شما نمی توانید هر دوی اینها باهم باشید و همه چیز را با خودتان داشته باشید. اینکه شما چه کسی هستید می بایستی بر اساس اینکه مشتریان هدفتان چه چیزی می خواهند مشخص شود.
پایه ی برند شما، لوگوی شماست. طراحی سایت ، بسته بندی و مواد تبلیغاتی که مکمل الگوی شما هستند با برندتان در ارتباطند.
استراتژی برند شما همان چیزی است که با آن چگونگی، کجا، کی و شخصی را که برای برقراری ارتباط در نظر دارید مشخص می کند. محلی که برای تبلیغاتتان در نظر می گیرید، همچنین ارتباطات تصویری و کلامیتان بخشی از استراتژی برند شما محسوب می شود.
برند سازی استراتژیک و مستحکم ارزش ویژه ی یک برند را به همراه خواهد داشت که به معنی به ارمغان آوردن ارزش افزوده برای محصولات و خدمات شرکتتان است که به شما این امکان را می دهد تا قیمت برندتان را نسبت به محصولات مشابه بی مارک و نشان افزایش دهید. یکی از نمونه های بارز این مورد، مقایسه ی نوشابه ی کوکاکلا با یک نوشابه ی معمولی ست. کوکاکولا می تواند قیمت محصولات خود را بالا ببرد و مردم نیز بابت آن پول بیشتری می پردازند، چرا که در ارزش سازی برندش بسیار قدرتمند و موفق عمل کرده است.
ارزش افزوده ای که باعث ارزش سهام برند می شود در نتیجه ی کیفیت احساس شده و یا تعلقات خاطر احساسی مردم حاصل می شود. به عنوان نمونه نایک محصولاتش را با قهرمانان ورزشی پیوند می زند و امیدوار است که تعلقات خاطر مردم به ورزشکاران را به محصولاتش منتقل کند. برای نایک صرفا ویژگی های یک کفش نیست که باعث فروش آن می شود.
تعریف شما از برندتان مانند یک سفر خودشناسی تجاری ست که ممکن است سخت، زمان بر و ناخوشایند باشد. در حداقل ترین حالت ممکن برای این کار باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:
– هدف شرکتتان چیست؟
– مزایا و ویژگی های محصولاتتان چه چیزهایی هستند؟
– مشتریانتان چه ذهنیتی از شما دارند؟
– چه ویژگی های را برای همکاران خود در نظر دارید؟
تحقیق کنید. از نیاز ها، عادات و سلیقه ی مشتریان فعلی و آینده ی خود آگاه باشید و به جای مشتریانتان فکر نکنید، بلکه سعی کنید بفهمید آنها دقیقا به چه چیزی فکر می کنند. می توانید این کار را با طراحی پوستر های مرتبط با هدفتان انجام داده و یا در هنگام طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود این نکته را لحاظ کنید. از آنجایی که تعریف یک برند و توسعه ی استراتژی یک برند ممکن است پیچیده باشد از مشاوره های گروه های کسب و کارهای کوچک و یا مرکز توسعه ی تجارت استفاده کنید.
هنگامی که برندتان را تعریف کردید باید به دنبال کلمات مناسب باشید. در ادامه چند نکته ی ساده و تجربی را در همین باره عنوان می کنیم:
– یک لوگوی ماهرانه طراحی کنید و آن را همه جا بزنید.
– با برندتان صادق باشید. اگر به تعهدتان عمل نکنید برای مشتریانتان دفعه ی دومی وجود نخواهد داشت و قطعا شما را به شخص دیگری نیز معرفی نخواهند کرد.
–یک شعار جدید بسازید: جمله ای به یاد ماندنی، مختصر و معنی دار بنویسید که ذات نام تجاریتان را با خود داشته باشد.