نقش مدیر فروش و مدیر بازاریابی متفاوت است. اگر شرکت کوچکی دارید هر دو کار را به یک نفر بسپارید. وگرنه باید دو فرد متفاوت را استخدام کنید.
مدیر فروش و مدیر بازاریابی هر دو مسئول مدیریت و سازماندهی بخشهای مربوط به خود در شرکت هستند. در حالی که این دو پست همکاری نزدیکی با هم دارند تا به یک سری اهداف مشخص برسند، اما نقشها و مسئولیتهایشان با هم فرق میکند. شما به عنوان کارفرما، اگر میخواهید کسبوکار خود را به موفقیت برسانید و بهرهوریتان را بالا ببرید، باید مطمئن شوید که کارهای درست را به مدیران مناسب سپردهاید.
مسلما وظایف مدیر فروش و مدیر بازاریابی، در ساختار کسبوکار بسیار مهم است. آنها با هم، مسئول هدایت فروش به سمت مخاطب ایده آل هستند تا به تمام اهداف مربوط به فروش و بازاریابی دست پیدا کنند.
مدیر فروش یک فرد بسیار سازمانیافته با اطلاعات خوبی درباره اعداد، فروش و آمار است. مدیر فروش از دادههای فروش و یک سری ابزارها و اپلیکیشنها استفاده میکند تا استراتژیهای جدید فروش را طراحی کند. همینطور راههای بهبود و ارتقای محصول و خدمات را پیدا کند و بفهمد چطور میتواند رضایت مشتریان را بیشتر و بهتر جلب کند. این مدیر، مسئول تیم فروش است و باید از مهارتهای رهبری برخوردار باشد تا به اعضای تیم انگیزه دهد تا فروش را بالا ببرند.
مدیر فروش اغلب باید به سفرهای کاری زیادی برود، چون باید با کلیفروشها، خردهفروشها و توزیعکنندهها ملاقات کرده و درباره استراتژیهای کسبوکار توضیح دهد. احتمالاً مدیر فروش باید اضافهکاری کرده و حتی تعطیلات هم کار کند.
مسئولیتهای مدیر فروش عبارت است از:
مدیر بازاریابی مسئول تمام کارهای بازاریابی شرکت است. این مدیر تصمیم میگیرد که کِی و کجا کمپینهای بازاریابی را راه بیندازند، چه برنامههای ویژهای داشته باشند، و چه پلتفرمهایی باید در رأس کارهای بازاریابی قرار بگیرد. بازاریابی مستلزم داشتنِ خلاقیت و توجه به جزئیات است. هویت برند باید در تمام کمپینهای بازاریابی ثابت نگه داشته شود، تا مشتری به خوبی برند را بشناسد.
مدیر بازاریابی باید از آخرین شیوههای بازاریابی در عصر فناوری آگاه باشد. او باید رقبای شرکت را خوب بشناسد و بداند که در زمینه بازاریابی چه اقداماتی انجام میدهند، و راهی پیدا کند تا از رقبا پیشی بگیرد.
مسئولیتهای مدیر بازاریابی عبارت است از:
مدیر فروش، باید فرآیند فروش را مدیریت کند، در حالی که مدیر بازاریابی مسئول تمام کارهای بازاریابی است.
با توجه به موارد فوق، حالا باید درک درستی از نقشها و مسئولیتهای مختلف مدیر فروش و مدیر بازاریابی کسب کرده باشید، و متوجه شده باشید که این دو نقش، چه رابطه نزدیکی با هم دارند.
در کسبوکارهای کوچک، تیمهای فروش و بازاریابی اغلب با هم ادغام میشوند، چون کارمند کافی برای دو تیم مجزا در اختیار ندارند. در این موارد، معمولاً یک مدیر استخدام میشود تا هم نقش مدیر فروش و هم نقش مدیر بازاریابی را ایفا کند. در نتیجه میتواند هر دو تیم را مدیریت نماید.
اگر شما هم قصد دارید از یک نفر در هر دو پست مدیریتی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که کارها و مسئولیتهای زیادی به گردن یک نفر نیندازید که نتواند از عهده آنها برآید. وقتی با داوطلبان این پستها مصاحبه میکنید، باید دقیقاً مشخص کنید که وظایف هر کدام از این پستها چیست.
نقش مدیر فروش و مدیر بازاریابی متفاوت است. اگر شرکت کوچکی دارید هر دو کار را به یک نفر بسپارید. وگرنه باید دو فرد متفاوت را استخدام کنید.
مدیر فروش و مدیر بازاریابی هر دو مسئول مدیریت و سازماندهی بخشهای مربوط به خود در شرکت هستند. در حالی که این دو پست همکاری نزدیکی با هم دارند تا به یک سری اهداف مشخص برسند، اما نقشها و مسئولیتهایشان با هم فرق میکند. شما به عنوان کارفرما، اگر میخواهید کسبوکار خود را به موفقیت برسانید و بهرهوریتان را بالا ببرید، باید مطمئن شوید که کارهای درست را به مدیران مناسب سپردهاید.
مسلما وظایف مدیر فروش و مدیر بازاریابی، در ساختار کسبوکار بسیار مهم است. آنها با هم، مسئول هدایت فروش به سمت مخاطب ایده آل هستند تا به تمام اهداف مربوط به فروش و بازاریابی دست پیدا کنند.
مدیر فروش یک فرد بسیار سازمانیافته با اطلاعات خوبی درباره اعداد، فروش و آمار است. مدیر فروش از دادههای فروش و یک سری ابزارها و اپلیکیشنها استفاده میکند تا استراتژیهای جدید فروش را طراحی کند. همینطور راههای بهبود و ارتقای محصول و خدمات را پیدا کند و بفهمد چطور میتواند رضایت مشتریان را بیشتر و بهتر جلب کند. این مدیر، مسئول تیم فروش است و باید از مهارتهای رهبری برخوردار باشد تا به اعضای تیم انگیزه دهد تا فروش را بالا ببرند.
مدیر فروش اغلب باید به سفرهای کاری زیادی برود، چون باید با کلیفروشها، خردهفروشها و توزیعکنندهها ملاقات کرده و درباره استراتژیهای کسبوکار توضیح دهد. احتمالاً مدیر فروش باید اضافهکاری کرده و حتی تعطیلات هم کار کند.
مسئولیتهای مدیر فروش عبارت است از:
مدیر بازاریابی مسئول تمام کارهای بازاریابی شرکت است. این مدیر تصمیم میگیرد که کِی و کجا کمپینهای بازاریابی را راه بیندازند، چه برنامههای ویژهای داشته باشند، و چه پلتفرمهایی باید در رأس کارهای بازاریابی قرار بگیرد. بازاریابی مستلزم داشتنِ خلاقیت و توجه به جزئیات است. هویت برند باید در تمام کمپینهای بازاریابی ثابت نگه داشته شود، تا مشتری به خوبی برند را بشناسد.
مدیر بازاریابی باید از آخرین شیوههای بازاریابی در عصر فناوری آگاه باشد. او باید رقبای شرکت را خوب بشناسد و بداند که در زمینه بازاریابی چه اقداماتی انجام میدهند، و راهی پیدا کند تا از رقبا پیشی بگیرد.
مسئولیتهای مدیر بازاریابی عبارت است از:
مدیر فروش، باید فرآیند فروش را مدیریت کند، در حالی که مدیر بازاریابی مسئول تمام کارهای بازاریابی است.
با توجه به موارد فوق، حالا باید درک درستی از نقشها و مسئولیتهای مختلف مدیر فروش و مدیر بازاریابی کسب کرده باشید، و متوجه شده باشید که این دو نقش، چه رابطه نزدیکی با هم دارند.
در کسبوکارهای کوچک، تیمهای فروش و بازاریابی اغلب با هم ادغام میشوند، چون کارمند کافی برای دو تیم مجزا در اختیار ندارند. در این موارد، معمولاً یک مدیر استخدام میشود تا هم نقش مدیر فروش و هم نقش مدیر بازاریابی را ایفا کند. در نتیجه میتواند هر دو تیم را مدیریت نماید.
اگر شما هم قصد دارید از یک نفر در هر دو پست مدیریتی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که کارها و مسئولیتهای زیادی به گردن یک نفر نیندازید که نتواند از عهده آنها برآید. وقتی با داوطلبان این پستها مصاحبه میکنید، باید دقیقاً مشخص کنید که وظایف هر کدام از این پستها چیست.