ویژگی های یک سی آر ام (CRM) مناسب برای استارتآپها
کار در یک استارتاپ، ممکن است گاهاً گیجکننده و پرتلاطم شود. وقتی که هر روز درگیر با امور غیر روتین و غیر خطی شده و وظایف شما دائم در حال تغییر باشند، احتمالاً با مجموعهای پراکنده و شلوغ از ابزار دیجیتال سروکار دارید. مدیریت این انبوه ابزار دیجیتال میتواند متضمن افزایش بهرهوری امور، بهبود زمان فروش یا حتی سریعتر شدن پیشرفت پروژه شود. یک مدیریت مناسب بر ابزار، به چابکی شما و حفظ هماهنگی بیشتر کمک میکند. نرمافزار (CRM) همان ابزاری است که در این تلاطم و شلوغی ابزار دیجیتال، میتواند به نقطه اتکا و ناجی شما بدل شود. یک (CRM) کارآمد، اطلاعات مخاطبین را ذخیره کرده، پروسههای کاری را تجمیع و متمرکز ساخته و از این طریق به شما در ایجاد نظم و انضباط کاری و مدیریتی اثربخش در مقیاس وسیع، کمک میکند. با ما همراه باشید تا با استفاده از مشاورهها و توضیحات اعضای تیم دستیار کسبوکار یارا، نگاهی به انواع (CRM) مناسب برای استارتآپها داشته و از این طریق بیشتر با آنها آشنا شویم.
سی آر ام ها چگونه به استارتآپها کمک میکنند؟
امکانات و ویژگیهایی مانند مدیریت لیدها و پایپلاین فروش، منجر به افزایش درآمد میشوند. مواردی مانند اتوماسیون جریان امور، همگامسازی دوسویه با سایر اپلیکیشنها و دیتا اینتری خودکار به شما برای صرفهجویی در زمان و رهایی از کارهای کماهمیت کمک میکنند. برای تمام این دلایل و حتی بیشتر، به کار گرفتن یک (CRM) میتواند از وجوه مختلفی به استارتآپها یارری رساند.
مزایای استفاده از (CRM) برای استارتاپها؛ کدام فاکتورها اهمیت دارند؟
یک (CRM) به استارتآپ شما کمک میکند تا مخاطبین را سازماندهی کرده، مشتریان و مراجعین خود را شناخته، گزارشهای متعددی ایجاد کنید و به عبارتی دیگر، درآمد بیشتری داشته باشید! هنگامی که پای انتخاب یک (CRM) برای استارتآپ وسط باشد، باید به دنبال سادگی در یادگیری باشید. خوشبختانه در حال حاضر در این عرصه انواع متعددی از (CRM)ها با (UX) بصری و قابل فهم، سهولت مثالزدنی در کارکرد و دسترسی بسیار ساده به اطلاعات، به چشم میخورند. یک رابط کاربری خوشساخت میتواند خیال شما را از بابت استفاده مؤثر همه اعضای تیم، راحت کند.
فروش را نباید فراموش کرد
(CRM) انتخابی شما باید ویژگیهای خاصی را مانند اتوماسیون فروش، پیشبینیهای میزان فروش و مدیریت کمپین بازاریابی، شامل شود. این در حالی است که با استفاده از یک (CRM) شخصی، میتوان سفارشیسازی قابلیتها را نیز در دستور کار قرار داده و تناسب بیشتری بین نیازهای خاص کسبوکار شما و قابلیتهای موجود، برقرار کرد. توانایی تشکیل مخاطبین و میدانی از شانسهای بالقوه فروش و ارتباط مؤثر، به کمک مجموعهای از عناصر مفید یک (CRM) شخصیسازیشده، بدون تردید بسیار سادهتر است.
یاری گرفتن از یک تیم پشتیبانی
به عنوان یک استارتآپ، احتمالاً یک دپارتمان مجزا و مستقل (IT) در تیم خود نداشته باشید اما قطعاً علاقه دارید که (CRM) مورد استفاده شما توسط یک تیم پشتیبانی قوی ساپورت شود؛ در اموری مانند یادگیری قابلیتها، آموزش به اعضای تیم، ارائه دستورالعملهای رفع مشکل و پاسخگویی در قبال ناهماهنگیهای فنی. با این وجود بهتر است در هنگام انتخاب یک (CRM) برای استارتآپ خود، این موضوعات را نیز لحاظ کنید. پس از این احتمالاً فاکتوری که برای شما اهمیت دارد، قیمت نرمافزار و هزینههای اشتراک و پشتیبانی از آن است. هر استارتآپی در مورد هزینهها و سرمایه نگرانی داشته و با وسواس عمل میکند زیرا محدودیت منابع مالی از شاخصههای رایج یک استارتآپ است. به زبان عامیانه، علاقه ندارید به محصولی که سرمایه شما را نوش جان کند! با این اوصاف قیمت، فاکتور بعدی است که در خرید (CRM) برای استارتآپ، نباید از آن غافل شد.
یاری در سازماندهی
نرمافزارهای (CRM) عملیاتهای کاری و تجاری را سازماندهی کرده، تعامل با مشتریان را در یک قالب متمرکز ساخته، پروسههای خرید و فروش و سایر خدمات را برنامهریزی کرده و برگ برنده اصلی آن، انجام تمام این امور در یک نقطه و قالب واحد است. با به کار گرفتن یک (CRM) کارآمد میتواند بهسادگی تیم خود را سازماندهی کنید و برای آنها وظایفی تعریف کنید. این به طور واضحی به افزایش پدیداری روند پیگیری امور و ایجاد شفافیت، منجر میشود. یکپارچگی با رسانههای اجتماعی، سرویسهای ایمیل، جیمیل، مایکروسافت اوتلوک یا سایر ابزارهای دیجیتال این حیطه، به شما امکان ایجاد یک تعامل متمرکز و مدیریتشده را میدهد؛ دریایی از اطلاعات ناهمگون به سمت هسته (CRM) روانه شده و پس از دستهبندی، پردازش و نتیجهگیری، به شکل مرتب و واضحی در قالب اطلاعات معنادار در اختیار شما قرار میگیرند.
همکاری بهتر و شفافیت بیشتر
قابلیتهایی از (CRM) که مبتنی بر تسهیل همکاری هستند، بدون در نظر گرفتن فاصلهها، این امر را ممکن میسازند. آنها به کل تیم استارتآپ شما دسترسی بهتری به اطلاعات زنده داده و از این طریق تعامل همه آنها را با مشتریان، معاملات، وظایف محوله، پروژههای مختلف و سایر ابعاد یک کار تیمی، بیش از پیش ساده میکنند. با این وجود در عمل تقسیم کار هم سادهتر میشود و هم منجر به نتایج بهتری میشود. در تمرکز اطلاعات مشتریان با یک (CRM) کارآمد، میتوانید توزیع اطلاعات مرتبط بین دپارتمانهای مختلف را مدیریت کنید و از این طریق ضمن بهبود ظرفیتهای همکاری، شفافیت را نیز افزایش دهید.
افزایش بهرهوری و کارایی
ابزارهای بهبود بهرهوری در (CRM)، ثبات در پیگیری وظایف را سادهتر کرده و با یک زمانبندی برای اطلاعرسانی پیگیری اموری مانند ارسال ایمیل، بررسی تاریخچه خرید مشتریان و ارائه گزارش از پروسه فروش، فراتر از حد تصور، کار را برای اعضای تیم ساده میکنند. همچنین میتوانند هر فرصت جدید فروش را شناسایی کنند و فرصتهای موجود را نیز بر اساس مراحل مختلف کار، بازههای زمانی ثبت یا حتی شانس موفقیت، مورد پایش قرار دهند. این یعنی نیاز به جلسات حضوری کاهش یافته و خطاها و هدررفت نیرو از بین میرود. در نتیجه هزینههای مربوط به خدمات جاری نیز کاهش مییابد.