در حالی که هر دو نرم افزار ERP و CRM بینشهای فوقالعاده قدرتمند و مبتنی بر داده را برای انواع مختلف کسب و کار ارائه میدهند، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا مزایای هر راه حل را برای سازمان و نیازهای خاص خود در نظر بگیرید. ما میخواهیم قدری درک تفاوتهای میان این دو را برای شما آسانتر کنیم.
تفاوت اصلی بین این دو راه حل نرم افزاری در نوع دادههایی است که برای ایجاد بینش تجاری استفاده میشود. نرم افزار CRM ورودیهای خارجی مربوط به مشتریان فعلی و مشتریان آینده را به بینشهایی تبدیل میکند که به طور مستقیم اقدامات فروش را هدایت میکند. از استراتژی کلان تا تصمیمگیریهای کوچک، دانش ارائه شده توسط CRM ذاتا مشتری محور است و به دنبال بینش از جهان پیرامون خود است. از سوی دیگر، نرم افزار ERP از دادههای داخلی استفاده میکند که اساسا از جریانهای مالی یک شرکت نشأت میگیرد. از این اطلاعات برای سادهسازی گردش کار شرکت، بهینهسازی عملیات تجاری و ادغام فرایندهای تجاری بخشهای مختلف سازمان استفاده میشود. سیستمهای ERP همچنین میتوانند از دادههای خارجی، همچون سیستم CRM استفاده کنند، اما استفاده از دادههای خارجی تنها بخش کوچکی از کل ساختار یک CRM است و نرم افزار CRM دارای بسیاری ویژگی دیگر است.
ما پیشتر در مورد جزئیات هر کدام از این نرمافزارها بحث کردهایم، حال نخست باید از خود پرسید که کدام یک از موارد زیر بهتر به تجارت شما خدمت میکند: اگر نیاز دارید حجم فروش خود را افزایش دهید، CRM راهی است که باید پیش بگیرید. اگر نیاز به ایجاد بهترین شیوهها برای عملیات تجاری و بهینهسازی فرایندهای عملیاتی خود دارید، نرم افزار ERP ارزش ریالی و زمانی شما را بیشتر میکند. با وجود این قوانین سرانگشتی، اما گاهی اوقات لازم است که در مورد این راهحلهای خاص از مشاوره متخصصین این حوزه بهره ببرید.
نشانههایی که نشان میدهد شرکت به سیستم CRM نیاز داردبه هنگام تصمیمگیری در مورد خرید یک نرم افزار اصلی مانند ابزارCRM ، نخست باید مطمئن گردید که آیا با نیازهای کسب و کار مطابقت دارد یا خیر. یک سازمان زمانی به سیستم CRM نیاز دارد که: 1. نمیتواند مشتریان را حفظ کند و به دست آوردن مشتریان جدید بسیار دشوارتر و پرهزینهتر از حفظ وفاداری مشتریان فعلی است. 2. فروش شرکت از صنعت پایینتر است. 3. اطلاعات مربوط به کالاها یا خدمات شرکت محرمانه است و بخشهای مرتبط با مشتری مانند بازاریابی و فروش اطلاعات بهروز در مورد مشتریان احتمالی و فعلی ندارند (یا نمیتوانند در جریان تحولات کالا یا خدمات سازمان باشند). 4. فرایند فروش شرکت نامنظم است و از توسعه یک استراتژی مؤثر جلوگیری میکند. 5. شرکت در راه ورود به یک دوره رشد جدی هست و باید راهی برای افزایش درآمد پیدا کند. اگر به برخی از این سؤالات پاسخ مثبت داده شد، احتمالا شرکت نیاز به یک سیستم CRM داشته تا بتواند قابلیتهای فروش خود را افزایش داده و بازاریابی خود را به حداکثر برساند. این موضوع به شرکت این امکان را میدهد که تجربه مشتری سازمان خود را متحول کرده و در نهایت به چشماندازهای امیدوارکنندهتر خود کمک کند.
نشانههایی که نشان میدهد شرکت به سیستم ERP نیاز دارداگر فرضیات بالا در محدوده مشکلات منحصر به فرد شرکت قرار ندارد، یا تنها بخشی از مشکلات شرکت را شامل میشود، ممکن است به یک سیستم ERP نیاز داشته باشید. مشکلاتی از قبیل: 1. شرکت بیش از آنچه که باید، برای فعالیتهای کسبوکار هزینه میکند. 2. دیتابیسهای دادههای شرکت از واکنش سریع و دقیق کسب و کار به تقاضای مشتری و روند بازار جلوگیری میکند. 3. شرکت در مدیریت ریسک یا رعایت مقررات مربوط به صنعت دچار مشکل است. 4. شرکت در مورد توسعه تجارت خود به صنایع جدید جدی هست. 5. شرکت میخواهد با شناسایی کارآمدترین گردش کار و بهترین شیوهها در صنعت و سازمان خود، در وقت و هزینه صرفهجویی کند. با ERP، حسابداری شاکله اصلی فعالیتها قرار میگیرد. اگر مشکلی در رابطه با امور مالی کسب و کار وجود دارد یا برای رسیدن به عملکرد مطلوبتر به یک برنامهریزی گام به گام نیاز دارید، ERP بهترین ابزار برای این کار است.
یکپارچگی میان CRM و ERP
در نهایت، خرید هر دو راه حل نرم افزاری و ادغام آنها در یک سیستم قدرتمند کاملا قابل قبول است. شاید بهرهگیری از این موضوع برای حل مسائل کسبوکار یا بهینهسازی منابع مالی چندان ضروری به نظر نرسد، اما یکپارچه سازی سیستم CRM و ERP میتواند مزایای بیشماری را برای شرکت به همراه داشته باشد. مانند تصمیمگیری در مورد خرید هر کدام از این نرمافزارها، اولین چیزی که باید از خود بپرسید این است که آیا شرکت نیاز به استفاده همزمان از هر دو نرم افزار را دارد. موقعیتهای زیر برخی از مواردی است که نیاز به یکپارچهسازی را برجسته میسازد: • اگر شرکت آنقدر بزرگ است که نیاز به ادغام بین بخشهای فروش و حسابداری دارد. • اگر واکنش به نیازهای مصرفکنندگان بخشی ضروری از توسعه محصولات و خدمات است تا به جذابیت بیشتر پیشنهادات سازمان برای مشتریان هدف کمک کند. • اگر در حال حاضر از سیستمهای متعددی برای مدیریت مشاغل در شرکت استفاده میشود و نیاز به کاهش پراکندگی فناوری سازمان وجود دارد.
نتیجه گیرییافتن بهترین نرم افزار برای شرکت یکی از مهمترین جنبههای بهروز نگه داشتن کسب و کار در عصر دیجیتال است. نرم افزارهای CRM و ERP هر دو ابزار قدرتمندی هستند که به رشد شرکت کمک کرده و سودآوری کلی هر مشاغل را افزایش میدهند. درک موارد استفاده از هر یک، و در صورت مناسب بودن استفاده همزمان از هر دو، میتواند راهگشای زیادی برای حل هر مشکلی باشد که ممکن است شرکت با آن روبهرو شود. |
در حالی که هر دو نرم افزار ERP و CRM بینشهای فوقالعاده قدرتمند و مبتنی بر داده را برای انواع مختلف کسب و کار ارائه میدهند، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا مزایای هر راه حل را برای سازمان و نیازهای خاص خود در نظر بگیرید. ما میخواهیم قدری درک تفاوتهای میان این دو را برای شما آسانتر کنیم.
تفاوت اصلی بین این دو راه حل نرم افزاری در نوع دادههایی است که برای ایجاد بینش تجاری استفاده میشود. نرم افزار CRM ورودیهای خارجی مربوط به مشتریان فعلی و مشتریان آینده را به بینشهایی تبدیل میکند که به طور مستقیم اقدامات فروش را هدایت میکند. از استراتژی کلان تا تصمیمگیریهای کوچک، دانش ارائه شده توسط CRM ذاتا مشتری محور است و به دنبال بینش از جهان پیرامون خود است. از سوی دیگر، نرم افزار ERP از دادههای داخلی استفاده میکند که اساسا از جریانهای مالی یک شرکت نشأت میگیرد. از این اطلاعات برای سادهسازی گردش کار شرکت، بهینهسازی عملیات تجاری و ادغام فرایندهای تجاری بخشهای مختلف سازمان استفاده میشود. سیستمهای ERP همچنین میتوانند از دادههای خارجی، همچون سیستم CRM استفاده کنند، اما استفاده از دادههای خارجی تنها بخش کوچکی از کل ساختار یک CRM است و نرم افزار CRM دارای بسیاری ویژگی دیگر است.
ما پیشتر در مورد جزئیات هر کدام از این نرمافزارها بحث کردهایم، حال نخست باید از خود پرسید که کدام یک از موارد زیر بهتر به تجارت شما خدمت میکند: اگر نیاز دارید حجم فروش خود را افزایش دهید، CRM راهی است که باید پیش بگیرید. اگر نیاز به ایجاد بهترین شیوهها برای عملیات تجاری و بهینهسازی فرایندهای عملیاتی خود دارید، نرم افزار ERP ارزش ریالی و زمانی شما را بیشتر میکند. با وجود این قوانین سرانگشتی، اما گاهی اوقات لازم است که در مورد این راهحلهای خاص از مشاوره متخصصین این حوزه بهره ببرید.
نشانههایی که نشان میدهد شرکت به سیستم CRM نیاز داردبه هنگام تصمیمگیری در مورد خرید یک نرم افزار اصلی مانند ابزارCRM ، نخست باید مطمئن گردید که آیا با نیازهای کسب و کار مطابقت دارد یا خیر. یک سازمان زمانی به سیستم CRM نیاز دارد که: 1. نمیتواند مشتریان را حفظ کند و به دست آوردن مشتریان جدید بسیار دشوارتر و پرهزینهتر از حفظ وفاداری مشتریان فعلی است. 2. فروش شرکت از صنعت پایینتر است. 3. اطلاعات مربوط به کالاها یا خدمات شرکت محرمانه است و بخشهای مرتبط با مشتری مانند بازاریابی و فروش اطلاعات بهروز در مورد مشتریان احتمالی و فعلی ندارند (یا نمیتوانند در جریان تحولات کالا یا خدمات سازمان باشند). 4. فرایند فروش شرکت نامنظم است و از توسعه یک استراتژی مؤثر جلوگیری میکند. 5. شرکت در راه ورود به یک دوره رشد جدی هست و باید راهی برای افزایش درآمد پیدا کند. اگر به برخی از این سؤالات پاسخ مثبت داده شد، احتمالا شرکت نیاز به یک سیستم CRM داشته تا بتواند قابلیتهای فروش خود را افزایش داده و بازاریابی خود را به حداکثر برساند. این موضوع به شرکت این امکان را میدهد که تجربه مشتری سازمان خود را متحول کرده و در نهایت به چشماندازهای امیدوارکنندهتر خود کمک کند.
نشانههایی که نشان میدهد شرکت به سیستم ERP نیاز دارداگر فرضیات بالا در محدوده مشکلات منحصر به فرد شرکت قرار ندارد، یا تنها بخشی از مشکلات شرکت را شامل میشود، ممکن است به یک سیستم ERP نیاز داشته باشید. مشکلاتی از قبیل: 1. شرکت بیش از آنچه که باید، برای فعالیتهای کسبوکار هزینه میکند. 2. دیتابیسهای دادههای شرکت از واکنش سریع و دقیق کسب و کار به تقاضای مشتری و روند بازار جلوگیری میکند. 3. شرکت در مدیریت ریسک یا رعایت مقررات مربوط به صنعت دچار مشکل است. 4. شرکت در مورد توسعه تجارت خود به صنایع جدید جدی هست. 5. شرکت میخواهد با شناسایی کارآمدترین گردش کار و بهترین شیوهها در صنعت و سازمان خود، در وقت و هزینه صرفهجویی کند. با ERP، حسابداری شاکله اصلی فعالیتها قرار میگیرد. اگر مشکلی در رابطه با امور مالی کسب و کار وجود دارد یا برای رسیدن به عملکرد مطلوبتر به یک برنامهریزی گام به گام نیاز دارید، ERP بهترین ابزار برای این کار است.
یکپارچگی میان CRM و ERP
در نهایت، خرید هر دو راه حل نرم افزاری و ادغام آنها در یک سیستم قدرتمند کاملا قابل قبول است. شاید بهرهگیری از این موضوع برای حل مسائل کسبوکار یا بهینهسازی منابع مالی چندان ضروری به نظر نرسد، اما یکپارچه سازی سیستم CRM و ERP میتواند مزایای بیشماری را برای شرکت به همراه داشته باشد. مانند تصمیمگیری در مورد خرید هر کدام از این نرمافزارها، اولین چیزی که باید از خود بپرسید این است که آیا شرکت نیاز به استفاده همزمان از هر دو نرم افزار را دارد. موقعیتهای زیر برخی از مواردی است که نیاز به یکپارچهسازی را برجسته میسازد: • اگر شرکت آنقدر بزرگ است که نیاز به ادغام بین بخشهای فروش و حسابداری دارد. • اگر واکنش به نیازهای مصرفکنندگان بخشی ضروری از توسعه محصولات و خدمات است تا به جذابیت بیشتر پیشنهادات سازمان برای مشتریان هدف کمک کند. • اگر در حال حاضر از سیستمهای متعددی برای مدیریت مشاغل در شرکت استفاده میشود و نیاز به کاهش پراکندگی فناوری سازمان وجود دارد.
نتیجه گیرییافتن بهترین نرم افزار برای شرکت یکی از مهمترین جنبههای بهروز نگه داشتن کسب و کار در عصر دیجیتال است. نرم افزارهای CRM و ERP هر دو ابزار قدرتمندی هستند که به رشد شرکت کمک کرده و سودآوری کلی هر مشاغل را افزایش میدهند. درک موارد استفاده از هر یک، و در صورت مناسب بودن استفاده همزمان از هر دو، میتواند راهگشای زیادی برای حل هر مشکلی باشد که ممکن است شرکت با آن روبهرو شود. |