عبارت Business Process Management System یا بصورت مخفف BPMS؛ در واقع نرم افزاری برای اتوماتیک کردن و مکانیزاسیون فرآیند های کسب و کار است.
در برخی مواقع بهجای کلمۀ System از واژگان دیگر مانند Software یا Suite نیز در این عبارت برای تعریف bpms استفاده شده است. سیستم BPMS که از طریق استقرار نرم افزار CRM در کسب و کارها بکارگرفته میشود، توانایی مدلسازی، طراحی، ویرایش و پیاده سازی تمام فرایندهای سازمانی در شرکتها و انواع مجموعههای کاری را در اختیار صاحبان بیزینس قرار میدهد تا در نهایت هدف اصلی در استفاده از BPMS که جمع آوری داده ها و تحلیل آنها است، با سرعت و دقت هرچه بیشتری انجام بگیرد.
قبل از ورود به بحث و تعریف BPMS چیست، بهتر است با یک مثال ساده، درک مفهوم و معنی سیستم BPMS را ساده کنیم. احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که برای کارهای فارغالتحصیلی و تسویه حساب به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنید و با مراحل زیاد اداری مثل گرفتن امضا از افراد مختلف، پر کردن فرمهای وقتگیر، پرداخت هزینه و.. .مواجه شوید. مراحلی خستهکننده که زمان زیادی میبرد و نشان از طراحی نامناسب فرایندها و عدم شناخت لازم و کافی از بهینهسازی فرآیندها دارد.
سیستم مدیریت کسب و کار BPMS، یک نرم افزار برای طراحی و اتوماسیون فرایندها است. ارائه این نرمافزار به عنوان یکی از ماژول های crm فارسی، باعث تسریع و سادهسازی فرایندهای اداری و سازمانی و حذف مراحل سخت و پیچییده گذشته، شده است.
"BPMS با محیط گرافیکی خود به مدیران سازمانها این امکان را میدهد، تا مراحل و فرآیندهای کاری را متناسب با اهداف خود طراحی کنند."
نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPMS) شامل سه مرحله تعریف، اتوماسیون و تحلیل است:
برای آشنایی بیشتر با bpms که مرجع معتبر گارتنر از آن به عنوان یکی از مهمترین تکنولوژی های کسب و کار یاد کرده، لازم است برخی از تعاریف و واژگان کلیدی آن بصورت خلاصه به شرح زیر بیان شوند:
BPM بطور کلی به عنوان یک تکنیک، یک متد با چارچوب های مشخص و یک روش نظم دهنده برای ساده سازی عملیات ها و افزایش بهره وری شناخته می شود. در واقع BPM به عنوان یک روش کلی و BPMS یک نرم افزار و سیستم برای پیاده سازی آن تکنیک و روش کلی است که نهایتا به کمک اتوماسیون با شناسایی، مدل سازی و بهبود فرآیندها، پروسه ها و روندهای کاری کسب و کار را بهینه خواهد کرد.
BPMS هوشمند در واقع از منظر عملیاتی و واقع بینانه به بهینه سازی فرآیندها نگریسته و برای بهبود مجموعه ای از فرآیندهای تعریف شده سازمان تلاش میکند.
مجموعه ای از استانداردها و علامت ها برای استفاده توسط BPMS است. به کمک این زبان می توان فرآیندها را به صورت چرخه کاری، اتوماسیون و مدلسازی کرد تا در ابزارهای bpms مورد استفاده قرار بگیرند.
استانداردهای دیگری در رابطه با BPM ها وجود دارد که توسط کنسرسیوم WFMC یاWorkflow Management Coalition توسعه یافته اند و به طور مختصر بدین صورت هستند:
عبارت Business Process Management System یا بصورت مخفف BPMS؛ در واقع نرم افزاری برای اتوماتیک کردن و مکانیزاسیون فرآیند های کسب و کار است.
در برخی مواقع بهجای کلمۀ System از واژگان دیگر مانند Software یا Suite نیز در این عبارت برای تعریف bpms استفاده شده است. سیستم BPMS که از طریق استقرار نرم افزار CRM در کسب و کارها بکارگرفته میشود، توانایی مدلسازی، طراحی، ویرایش و پیاده سازی تمام فرایندهای سازمانی در شرکتها و انواع مجموعههای کاری را در اختیار صاحبان بیزینس قرار میدهد تا در نهایت هدف اصلی در استفاده از BPMS که جمع آوری داده ها و تحلیل آنها است، با سرعت و دقت هرچه بیشتری انجام بگیرد.
قبل از ورود به بحث و تعریف BPMS چیست، بهتر است با یک مثال ساده، درک مفهوم و معنی سیستم BPMS را ساده کنیم. احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که برای کارهای فارغالتحصیلی و تسویه حساب به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنید و با مراحل زیاد اداری مثل گرفتن امضا از افراد مختلف، پر کردن فرمهای وقتگیر، پرداخت هزینه و.. .مواجه شوید. مراحلی خستهکننده که زمان زیادی میبرد و نشان از طراحی نامناسب فرایندها و عدم شناخت لازم و کافی از بهینهسازی فرآیندها دارد.
سیستم مدیریت کسب و کار BPMS، یک نرم افزار برای طراحی و اتوماسیون فرایندها است. ارائه این نرمافزار به عنوان یکی از ماژول های crm فارسی، باعث تسریع و سادهسازی فرایندهای اداری و سازمانی و حذف مراحل سخت و پیچییده گذشته، شده است.
"BPMS با محیط گرافیکی خود به مدیران سازمانها این امکان را میدهد، تا مراحل و فرآیندهای کاری را متناسب با اهداف خود طراحی کنند."
نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPMS) شامل سه مرحله تعریف، اتوماسیون و تحلیل است:
برای آشنایی بیشتر با bpms که مرجع معتبر گارتنر از آن به عنوان یکی از مهمترین تکنولوژی های کسب و کار یاد کرده، لازم است برخی از تعاریف و واژگان کلیدی آن بصورت خلاصه به شرح زیر بیان شوند:
BPM بطور کلی به عنوان یک تکنیک، یک متد با چارچوب های مشخص و یک روش نظم دهنده برای ساده سازی عملیات ها و افزایش بهره وری شناخته می شود. در واقع BPM به عنوان یک روش کلی و BPMS یک نرم افزار و سیستم برای پیاده سازی آن تکنیک و روش کلی است که نهایتا به کمک اتوماسیون با شناسایی، مدل سازی و بهبود فرآیندها، پروسه ها و روندهای کاری کسب و کار را بهینه خواهد کرد.
BPMS هوشمند در واقع از منظر عملیاتی و واقع بینانه به بهینه سازی فرآیندها نگریسته و برای بهبود مجموعه ای از فرآیندهای تعریف شده سازمان تلاش میکند.
مجموعه ای از استانداردها و علامت ها برای استفاده توسط BPMS است. به کمک این زبان می توان فرآیندها را به صورت چرخه کاری، اتوماسیون و مدلسازی کرد تا در ابزارهای bpms مورد استفاده قرار بگیرند.
استانداردهای دیگری در رابطه با BPM ها وجود دارد که توسط کنسرسیوم WFMC یاWorkflow Management Coalition توسعه یافته اند و به طور مختصر بدین صورت هستند: