در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری و تهیه بانک اطلاعاتی شناسایی مشتریان بالفعل و بالقوه بسیار مهم و موثر است . حفظ روابط مستحکم و چگونگی برقراری ارتباط با مشتریان با تقسیم بندی و تفکیک آن ها براساس ویژگی هایشان روشن می شود .
دسته بندی و طبقه بندی مشتریان در CRM طبقه بندی انواع مشتریان در CRM 2) محتملها : شامل مشتریان بالقوه ای می شود که توانایی پرداخت قیمت کالای خریداری شده ی شرکت را داشته باشند . و شرکت ها معمولا محتمل ها را با سماجت در بین مشکوک ها جست و جو می کنند . 3) محتملهای غیر موجه : شامل مشتریانی که شرکت ها از پذیرش آن ها به دلیل غیر سود آور بودنشان و یا اعتبار کم، خود داری می کند می شوند . 4) مشتری بار اول : به آن دسته از مشتریان محتمل موجه که شرکت امیدوار است آ نها را به مشتریان بار اول تبدیل کند می گویند . 5) مشتری مجدد : شامل مشتریان بار اولی می شود که شرکت تلاش می کند آن ها را با جلب رضایت به مشتریان مجدد تبدیل کند. 6) مشتریان دائمی : آن دسته از مشتریان مجددی که شرکت تلاش میکند که آن ها در بین تمام کالاهای مشابه تنها از محصولات آن شرکت خریداری کنند و به مشتریان دائمی تبدیل شوند . 7- مدافعان : شرکت در مقابل مشتریان دائمی خود تلاش می کند که آنها را به مدافعان و در واقع نوعی مبلغ خود تبدیل کند و آن ها باعث شوند که دیگران نیز از آن شرکت خرید نمایند . 8) شرکا : در این قسمت است که مشتری و شرکت بسیار فعالانه در کنار یکدیگر کار می کنند به این معنی که شرکت تلاش می کند تا حدی مدافعان را راضی نگه دارد که آن ها را به شرکای خود تبدیل کند . در طول زمان ممکن است بنا به هر دلیلی مشتریان غیر فعال شوند و یا از بین بروند که برای برگشتن مشتری های از دست رفته نیز استراتژی هایی وجود دارد که شرکت باید برای برگرداندن آنها از این استراتژی ها استفاده کند ، زیرا یافتن مشتری جدید بسیار سخت تر از برگرداندن مشتریان سابق است .
|
دسته بندی مشتریان در CRM 1 – (بازاریابی اولیه ) زمانی که فروشنده به صورت بسیارساده کالا بفروشد 2 – (بازاریابی عکس العملی) به این حالت که فروشنده کالایی را به فروش برساند و در صورتی که خریدار شکایتی پیشنهادی ویا سوالی داشت آن را از طریق تماس مطرح نماید. 3 – (بازاریابی مسولانه )در این شرایط ، فروشنده مدتی پس از فروش محصول خود ، با مشتری یا خریدار تماس می گیرد و در مورد برآورده کردن انتظارات او و راضی بودنش از کالای خریداری شده سوال می کند ، و هر گونه پیشنهاد و یا نارضایتی را از مشتری جویا می شود ، که این به خودی خود باعث بهبود عملکرد شرکت می شود . 4 – (بازاریابی مبتکرانه ) فروشنده درزمان های مختلفی با مشتریان تماس می گیرد و پیشنهادشان را در مورد کالای خریداری شده و یا کالایی جدید میپرسد . 5 – (بازاریابی مشارکتی) شرکت به منظور حفظ مشتری و رشد آن ها دائما با مشتریان خود همکاری میکند . اکثر شرکتها زمانی که حاشیه سود پایین و یا طیف مشتریان زیاد باشد از روش بازاریابی اولیه استفاده می کنند . و بالعکس زمانی که شرکت با حاشیه سود بالا و مشتریان کم مواجه میشود از بازاریابی مشارکتی استفاده می کند . |
در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری و تهیه بانک اطلاعاتی شناسایی مشتریان بالفعل و بالقوه بسیار مهم و موثر است . حفظ روابط مستحکم و چگونگی برقراری ارتباط با مشتریان با تقسیم بندی و تفکیک آن ها براساس ویژگی هایشان روشن می شود .
دسته بندی و طبقه بندی مشتریان در CRM طبقه بندی انواع مشتریان در CRM 2) محتملها : شامل مشتریان بالقوه ای می شود که توانایی پرداخت قیمت کالای خریداری شده ی شرکت را داشته باشند . و شرکت ها معمولا محتمل ها را با سماجت در بین مشکوک ها جست و جو می کنند . 3) محتملهای غیر موجه : شامل مشتریانی که شرکت ها از پذیرش آن ها به دلیل غیر سود آور بودنشان و یا اعتبار کم، خود داری می کند می شوند . 4) مشتری بار اول : به آن دسته از مشتریان محتمل موجه که شرکت امیدوار است آ نها را به مشتریان بار اول تبدیل کند می گویند . 5) مشتری مجدد : شامل مشتریان بار اولی می شود که شرکت تلاش می کند آن ها را با جلب رضایت به مشتریان مجدد تبدیل کند. 6) مشتریان دائمی : آن دسته از مشتریان مجددی که شرکت تلاش میکند که آن ها در بین تمام کالاهای مشابه تنها از محصولات آن شرکت خریداری کنند و به مشتریان دائمی تبدیل شوند . 7- مدافعان : شرکت در مقابل مشتریان دائمی خود تلاش می کند که آنها را به مدافعان و در واقع نوعی مبلغ خود تبدیل کند و آن ها باعث شوند که دیگران نیز از آن شرکت خرید نمایند . 8) شرکا : در این قسمت است که مشتری و شرکت بسیار فعالانه در کنار یکدیگر کار می کنند به این معنی که شرکت تلاش می کند تا حدی مدافعان را راضی نگه دارد که آن ها را به شرکای خود تبدیل کند . در طول زمان ممکن است بنا به هر دلیلی مشتریان غیر فعال شوند و یا از بین بروند که برای برگشتن مشتری های از دست رفته نیز استراتژی هایی وجود دارد که شرکت باید برای برگرداندن آنها از این استراتژی ها استفاده کند ، زیرا یافتن مشتری جدید بسیار سخت تر از برگرداندن مشتریان سابق است .
|
دسته بندی مشتریان در CRM 1 – (بازاریابی اولیه ) زمانی که فروشنده به صورت بسیارساده کالا بفروشد 2 – (بازاریابی عکس العملی) به این حالت که فروشنده کالایی را به فروش برساند و در صورتی که خریدار شکایتی پیشنهادی ویا سوالی داشت آن را از طریق تماس مطرح نماید. 3 – (بازاریابی مسولانه )در این شرایط ، فروشنده مدتی پس از فروش محصول خود ، با مشتری یا خریدار تماس می گیرد و در مورد برآورده کردن انتظارات او و راضی بودنش از کالای خریداری شده سوال می کند ، و هر گونه پیشنهاد و یا نارضایتی را از مشتری جویا می شود ، که این به خودی خود باعث بهبود عملکرد شرکت می شود . 4 – (بازاریابی مبتکرانه ) فروشنده درزمان های مختلفی با مشتریان تماس می گیرد و پیشنهادشان را در مورد کالای خریداری شده و یا کالایی جدید میپرسد . 5 – (بازاریابی مشارکتی) شرکت به منظور حفظ مشتری و رشد آن ها دائما با مشتریان خود همکاری میکند . اکثر شرکتها زمانی که حاشیه سود پایین و یا طیف مشتریان زیاد باشد از روش بازاریابی اولیه استفاده می کنند . و بالعکس زمانی که شرکت با حاشیه سود بالا و مشتریان کم مواجه میشود از بازاریابی مشارکتی استفاده می کند . |