ست گادین در کتاب گاو بنفش خودش تاکید دارد محصولی که میفروشید و خدماتی که ارائه میکنید نیاز به یک استراتژی بازاریابی متمایز دارد. ببینیم این استرانژی چیست؟!
تصور کنید که در اطراف شهر دور میزنید و هزاران گاو را میبینید که در دشت و کوهها چرا میکنند. این صحنه در طول چند کیلومتر پشت سر هم ادامه دارد و فقط در نگاه اول برایتان جذاب است و توجهتان را جلب میکند، بعد کمکم این گاوها در اطراف جاده برایتان بیاهمیت و تکراری میشوند. حالا اگر یک گاو بنفش ببینید چی میشود؟ باز هم برایتان تکراری است؟ یقیناً این گاو توجهتان را جلب میکند چون خاص است. کلاً آدم به چیزهای جدید و خاص واکنش نشان میدهد و آنها توجهش را جلب میکنند.
به گفته ست گودین نویسنده کتاب پرفروش purple cow این رازی مهم در استراتژی بازاریابی است که بیشتر بازاریابان موفق از آن استفاده میکنند. این نویسنده موفق میگوید بازاریابی برای ایجاد علاقه و به یاد ماندن (ایجاد و حفظ نام برندتان در ذهن مردم) است. از این رو هر شرکتی لازم است یک گاو بنفش داشته باشد تا خودش را از رقبایش متمایز کند و نگاه همه را به خود جلب کند.
فرقی ندارد که محصولتان بیکیفیت یا معمولی و حتی باکیفیت است، مشکل داشتن در بازاریابی برای همه عادی است. دلیل اصلی مشکل بازاریابی رقابت در بازار است، خب این کاملاً عادی است چون هر شرکتی با معرفی محصول جدیدش کلی سروصدا و تبلیغات میکند و این باعث میشود محصولهای مشابه سایر شرکتها کمتر دیده شود. با این شرایط بازار و رقابت سنگین خوب بودن محصول برای فروش عالی کافی نیست. میدانیم تعجب کردهاید در ادامه این مقاله همراهمان باشید تا بگوییم چگونه استراتژی بازاریابیتان را با توجه به محصولتان بهبود دهید.
با وجود اینکه در عصر دیجیتال زندگی میکنیم و بیشتر پروموشن اینترنتی است؛ ولی بالاترین بازدهی را تبلیغات دهان به دهان دارد. دلیلش هم واضح است، این روزها کاربران فضای مجازی با پروموشنهای زیادی روبهرو هستند و به نوعی بهشان عادت کردند و دیگر تأثیری روی آنها ندارند، پس بدون خواندن متن از آن عبور میکنند، حتی اگر تبلیغاتتان خیلی جذاب باشد باز هم دستهای از افراد بهش توجهی نمیکنند اصلاً آن را نگاه نمیکنند تا بدانند جذاب است چون فکر میکنند مثل پروموشن برندهای دیگر است.
برای تفاوت داشتن با بقیه باید گاو بنفش بازار شوید و محصولی به یاد ماندنی، جذاب، خاص و تک به بازار معرفی کنید. این باعث میشود که همه مردم در مورد محصولتان حرف بزنند جون محصولتان چیزی متفاوت است. همچنین مردم به نظرات دیگران بیشتر اعتماد دارند تا تبلیغات اینترنتی و غیره. فرض کنید شما میخواهید برای خرید به بانه سفر کنید و یکی از آشنایان مورد اعتمادتان اهل بانه است، اول از او میپرسید «میگویند محصولات بانه ارزان هستند، جایی رو میشناسید که محصولاتش ارزانتر باشد و ازش خرید کنم؟» و بعد در گوگل آن را جستجو میکنید. ممکن است با دو جواب متفاوت روبهرو شوید، به کدام اعتماد میکنید؟
برای اینکه به یک گاو بنفش در بازار تبدیل شوید لازم است که محصولی را طراحی کنید که به اندازه کافی قابل توجه باشد تا مردم را در نگاه اول به خود جذب کند و آنقدر عالی باشد که بعد از برخورد اولیه یا استفاده از آن، مشتری از محصولتان تعریف کند و آن را به بقیه پیشنهاد کند.
اگر نتوانستیم محصولی جذاب بسازیم و محصولمان ساده و چیزی مثل رقبایمان بود چه کاری کنیم؟ پرداخت پول زیاد Google ADS برای افزایش فروش راه خوبی است؟ نه اصلاً خوب نیست بهتر است که کمی در مورد محصولتان اغراق کنید و با ایجاد چیزی متفاوت در جهت رقیبانتان قدم بردارید. ست گودین برای نشان دادن این کار از مثالهایی مثل اپل، کریسپی کرم و استارباکس استفاده کرد. این برندها آداب و رسومی را که خارج از عرف بودند را ول کردند و به دنبال اختراع جدید رفتند. بهترین ایدههای بازاریابی جدید قبل از انجام خیلی هیجانانگیز و تخیلی هستند و حتی غیرقابل باورند، درست مثل ایده بازاریابی گاو بنفش. زندگی و فروش در محدودیتها آسان است؛ ولی جدا شدن از محدودیتها، شرکتها را در جهت مثبتی پیش میبرد.
ست گودین در کتاب خود میگوید: تجارتتان را با جلب توجه زیاد متحول کنید. وی در کتابش میگوید که چگونه با کمی نوآوری میتوان یک چیز معمولی را مثل ماه در بازار درخشان کرد؛ این کار آسان نیست؛ ولی با جدید بودن، متفاوت و منحصربهفرد بودن در مدل کسب و کار و طراحی محصولات و خدمات ممکن است. برای این کار لازم است خارج از چارچوب فکر کنید، ریسکپذیر باشید و ریسک کنید، بدانید که موفقترینها، بزرگترین ریسکها را کردند.
محافظهکار بودن در کسب و کار و تجارت به درد نمیخورد و باعث جلوگیری از پیشرفت میشود. با محافظهکاری فقط در جای خود درجا میزنید و بعد از مدتی میفهمید که فقط خودتان را خسته کردید و هیچ پیشرفتی نداشتید، حتی ممکن است پس رفت هم کنید چون باعث میشود رقیبانتان از شما پیشی بگیرند.
تاکنون کلمه ویروس ایده (Idea virus) به گوشتان خورده است؟ وقتی شخصی مریض میشود با عطسه کردن ویروس را به بقیه منتقل میکند و باعث میشود بقیه هم مریض شوند. در بازاریابی هم چنین حالتی را داریم، وقتی کسی مجذوب محصولی میشود در واقع ویروس آن محصول را گرفته است. در این هنگام با تعریف از این محصول (عطسه ویروسی بازاریابی) آن ویروس را به بقیه منتقل میکند. البته بعضیها بدنشان در مقابل ویروس مقاوم است؛ ولی بیشتر مردم ویروسی میشوند.
ما در این مقاله استراتژی گاو بنفش را بررسی کردیم تا با کمک آن محصولاتتان را در بازار پررقابت امروزی به بهترین شکل ممکن بفروشید. برای استفاده از این استراتژی فقط کافی است متفاوت باشید، جوری که گاو بنفش در بین هزاران گاو قهوهای، سفید و سیاه توجه مردم را جذب میکند، شما هم با خاص و متمایز بودنتان توجه مردم را جلب کنید.
ست گادین در کتاب گاو بنفش خودش تاکید دارد محصولی که میفروشید و خدماتی که ارائه میکنید نیاز به یک استراتژی بازاریابی متمایز دارد. ببینیم این استرانژی چیست؟!
تصور کنید که در اطراف شهر دور میزنید و هزاران گاو را میبینید که در دشت و کوهها چرا میکنند. این صحنه در طول چند کیلومتر پشت سر هم ادامه دارد و فقط در نگاه اول برایتان جذاب است و توجهتان را جلب میکند، بعد کمکم این گاوها در اطراف جاده برایتان بیاهمیت و تکراری میشوند. حالا اگر یک گاو بنفش ببینید چی میشود؟ باز هم برایتان تکراری است؟ یقیناً این گاو توجهتان را جلب میکند چون خاص است. کلاً آدم به چیزهای جدید و خاص واکنش نشان میدهد و آنها توجهش را جلب میکنند.
به گفته ست گودین نویسنده کتاب پرفروش purple cow این رازی مهم در استراتژی بازاریابی است که بیشتر بازاریابان موفق از آن استفاده میکنند. این نویسنده موفق میگوید بازاریابی برای ایجاد علاقه و به یاد ماندن (ایجاد و حفظ نام برندتان در ذهن مردم) است. از این رو هر شرکتی لازم است یک گاو بنفش داشته باشد تا خودش را از رقبایش متمایز کند و نگاه همه را به خود جلب کند.
فرقی ندارد که محصولتان بیکیفیت یا معمولی و حتی باکیفیت است، مشکل داشتن در بازاریابی برای همه عادی است. دلیل اصلی مشکل بازاریابی رقابت در بازار است، خب این کاملاً عادی است چون هر شرکتی با معرفی محصول جدیدش کلی سروصدا و تبلیغات میکند و این باعث میشود محصولهای مشابه سایر شرکتها کمتر دیده شود. با این شرایط بازار و رقابت سنگین خوب بودن محصول برای فروش عالی کافی نیست. میدانیم تعجب کردهاید در ادامه این مقاله همراهمان باشید تا بگوییم چگونه استراتژی بازاریابیتان را با توجه به محصولتان بهبود دهید.
با وجود اینکه در عصر دیجیتال زندگی میکنیم و بیشتر پروموشن اینترنتی است؛ ولی بالاترین بازدهی را تبلیغات دهان به دهان دارد. دلیلش هم واضح است، این روزها کاربران فضای مجازی با پروموشنهای زیادی روبهرو هستند و به نوعی بهشان عادت کردند و دیگر تأثیری روی آنها ندارند، پس بدون خواندن متن از آن عبور میکنند، حتی اگر تبلیغاتتان خیلی جذاب باشد باز هم دستهای از افراد بهش توجهی نمیکنند اصلاً آن را نگاه نمیکنند تا بدانند جذاب است چون فکر میکنند مثل پروموشن برندهای دیگر است.
برای تفاوت داشتن با بقیه باید گاو بنفش بازار شوید و محصولی به یاد ماندنی، جذاب، خاص و تک به بازار معرفی کنید. این باعث میشود که همه مردم در مورد محصولتان حرف بزنند جون محصولتان چیزی متفاوت است. همچنین مردم به نظرات دیگران بیشتر اعتماد دارند تا تبلیغات اینترنتی و غیره. فرض کنید شما میخواهید برای خرید به بانه سفر کنید و یکی از آشنایان مورد اعتمادتان اهل بانه است، اول از او میپرسید «میگویند محصولات بانه ارزان هستند، جایی رو میشناسید که محصولاتش ارزانتر باشد و ازش خرید کنم؟» و بعد در گوگل آن را جستجو میکنید. ممکن است با دو جواب متفاوت روبهرو شوید، به کدام اعتماد میکنید؟
برای اینکه به یک گاو بنفش در بازار تبدیل شوید لازم است که محصولی را طراحی کنید که به اندازه کافی قابل توجه باشد تا مردم را در نگاه اول به خود جذب کند و آنقدر عالی باشد که بعد از برخورد اولیه یا استفاده از آن، مشتری از محصولتان تعریف کند و آن را به بقیه پیشنهاد کند.
اگر نتوانستیم محصولی جذاب بسازیم و محصولمان ساده و چیزی مثل رقبایمان بود چه کاری کنیم؟ پرداخت پول زیاد Google ADS برای افزایش فروش راه خوبی است؟ نه اصلاً خوب نیست بهتر است که کمی در مورد محصولتان اغراق کنید و با ایجاد چیزی متفاوت در جهت رقیبانتان قدم بردارید. ست گودین برای نشان دادن این کار از مثالهایی مثل اپل، کریسپی کرم و استارباکس استفاده کرد. این برندها آداب و رسومی را که خارج از عرف بودند را ول کردند و به دنبال اختراع جدید رفتند. بهترین ایدههای بازاریابی جدید قبل از انجام خیلی هیجانانگیز و تخیلی هستند و حتی غیرقابل باورند، درست مثل ایده بازاریابی گاو بنفش. زندگی و فروش در محدودیتها آسان است؛ ولی جدا شدن از محدودیتها، شرکتها را در جهت مثبتی پیش میبرد.
ست گودین در کتاب خود میگوید: تجارتتان را با جلب توجه زیاد متحول کنید. وی در کتابش میگوید که چگونه با کمی نوآوری میتوان یک چیز معمولی را مثل ماه در بازار درخشان کرد؛ این کار آسان نیست؛ ولی با جدید بودن، متفاوت و منحصربهفرد بودن در مدل کسب و کار و طراحی محصولات و خدمات ممکن است. برای این کار لازم است خارج از چارچوب فکر کنید، ریسکپذیر باشید و ریسک کنید، بدانید که موفقترینها، بزرگترین ریسکها را کردند.
محافظهکار بودن در کسب و کار و تجارت به درد نمیخورد و باعث جلوگیری از پیشرفت میشود. با محافظهکاری فقط در جای خود درجا میزنید و بعد از مدتی میفهمید که فقط خودتان را خسته کردید و هیچ پیشرفتی نداشتید، حتی ممکن است پس رفت هم کنید چون باعث میشود رقیبانتان از شما پیشی بگیرند.
تاکنون کلمه ویروس ایده (Idea virus) به گوشتان خورده است؟ وقتی شخصی مریض میشود با عطسه کردن ویروس را به بقیه منتقل میکند و باعث میشود بقیه هم مریض شوند. در بازاریابی هم چنین حالتی را داریم، وقتی کسی مجذوب محصولی میشود در واقع ویروس آن محصول را گرفته است. در این هنگام با تعریف از این محصول (عطسه ویروسی بازاریابی) آن ویروس را به بقیه منتقل میکند. البته بعضیها بدنشان در مقابل ویروس مقاوم است؛ ولی بیشتر مردم ویروسی میشوند.
ما در این مقاله استراتژی گاو بنفش را بررسی کردیم تا با کمک آن محصولاتتان را در بازار پررقابت امروزی به بهترین شکل ممکن بفروشید. برای استفاده از این استراتژی فقط کافی است متفاوت باشید، جوری که گاو بنفش در بین هزاران گاو قهوهای، سفید و سیاه توجه مردم را جذب میکند، شما هم با خاص و متمایز بودنتان توجه مردم را جلب کنید.