صاحب هر نوع کسب وکار کوچک یا بزرگی هم که باشید، وجود یک استراتژی خوب میتواند حال و هوای کسبوکارتان را عوض کند و کارتان را رونق بدهد. در این بازار پررقابت شناخت دقیق کسبوکار و شناسایی فرصتها میتواند هر کسبوکاری را 9 به صفر از رقبایی که استراتژی نمیدانند جلو بیندازد. پس چرا شما جز این کسبوکارها نباشید؟
تحلیل SWOT (یا ماتریس SWOT) چیست؟ عناصر تشکیل دهنده SWOT ✅ نقاط قوت (Strength): ویژگی های کسب و کار یا پروژه که مزیتی نسبت به دیگر رقبا محسوب می شود. ✅ نقاط ضعف (Weakness): ویژگی های کسب و کار یا پروژه که نسبت به دیگران یک نکته ی منفی به حساب می آید. ✅ فرصت ها (Opportunities): عناصر محیطی که کسب و کار یا پروژه می تواند به نفع خود از آنها بهره برداری کند. ✅ تهدید ها (Threats): عناصر محیطی که می تواند برای کسب و کار یا پروژه مشکل ساز باشد. شناسایی این عناصر یا همان SWOT ها، به این علت مهم است که می توان از آنها در برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف بعدی استفاده کرد. تصمیم گیرندگان باید در ابتدا با توجه به SWOT ها تعیین کنند که آیا اهداف مورد نظر قابل دستیابی هستند یا خیر. اگر هدفی قابل دستیابی نیست، باید آن را تغییر داده و روند را تکرار کرد. کسانی که از تحلیل SWOT استفاده می کنند، باید سؤالاتی خطاب به سازمان خود مطرح کنند که پاسخ آنها اطلاعات مهمی برای هر عنصر (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات) فراهم آورد. دو بخش SWOT نقاط قوت یک شرکت می تواند در مدیریت سریع و جامع فرآیند برندینگ، و ضعف های آن می تواند در توزیع محصولات و یا تاخیر پرداخت باشد. این مشکلات و مسائل، درونی هستند و باید به طور مداوم تحلیل و برطرف شوند. اغلب برای ارزیابی این دو جنبه از مشاوران کمک می گیرند، چرا که بسیاری باور دارند یک “غریبه” می تواند بینش کامل تری داشته و اطلاعات بیشتری را در این موارد در اختیار قرار دهد. دو عامل خارجی، فرصت ها و تهدیدها، در کنترل سازمان نیست. محیط بیرونی، که شامل رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، قانونی، نظارتی، ملی و حتی بین المللی است، باید به طور مداوم برای ردیابی تهدیدات و فرصت ها بررسی و تحلیل شود.
|
چک لیست SWOT برای نقاط قوت نقاط قوت مالی نقاط قوت مشتری نقاط قوت داخلی نقاط قوت آموزش و رشد مثال از تحلیل ماتریس SWOT نقاط قوت مزایای تحلیل SWOT مقرون به صرفه کاربردهای متعدد بحث و تبادل نظر گزارش تصویری کلی بینش عمیق تر ادغام اطلاعات البته پیاده سازی و انجام تحلیل SWOT برای هر سازمان و در هر صنعت می تواند متفاوت باشد. درست مانند استفاده از CRM که با توجه به استراتژی ها و اولویت های سازمان می تواند در هر سازمان متفاوت از دیگری باشد. چیزی که در تمام شرکت ها و سازمان ها، چه در استفاده از سی آر ام، چه در تحلیل SWOT یا هر اقدام استراتژیک و مدیریتی دیگر مشترک است، پایه و اساس تحلیل یا استراتژی و هدف آن است. |
صاحب هر نوع کسب وکار کوچک یا بزرگی هم که باشید، وجود یک استراتژی خوب میتواند حال و هوای کسبوکارتان را عوض کند و کارتان را رونق بدهد. در این بازار پررقابت شناخت دقیق کسبوکار و شناسایی فرصتها میتواند هر کسبوکاری را 9 به صفر از رقبایی که استراتژی نمیدانند جلو بیندازد. پس چرا شما جز این کسبوکارها نباشید؟
تحلیل SWOT (یا ماتریس SWOT) چیست؟ عناصر تشکیل دهنده SWOT ✅ نقاط قوت (Strength): ویژگی های کسب و کار یا پروژه که مزیتی نسبت به دیگر رقبا محسوب می شود. ✅ نقاط ضعف (Weakness): ویژگی های کسب و کار یا پروژه که نسبت به دیگران یک نکته ی منفی به حساب می آید. ✅ فرصت ها (Opportunities): عناصر محیطی که کسب و کار یا پروژه می تواند به نفع خود از آنها بهره برداری کند. ✅ تهدید ها (Threats): عناصر محیطی که می تواند برای کسب و کار یا پروژه مشکل ساز باشد. شناسایی این عناصر یا همان SWOT ها، به این علت مهم است که می توان از آنها در برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف بعدی استفاده کرد. تصمیم گیرندگان باید در ابتدا با توجه به SWOT ها تعیین کنند که آیا اهداف مورد نظر قابل دستیابی هستند یا خیر. اگر هدفی قابل دستیابی نیست، باید آن را تغییر داده و روند را تکرار کرد. کسانی که از تحلیل SWOT استفاده می کنند، باید سؤالاتی خطاب به سازمان خود مطرح کنند که پاسخ آنها اطلاعات مهمی برای هر عنصر (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات) فراهم آورد. دو بخش SWOT نقاط قوت یک شرکت می تواند در مدیریت سریع و جامع فرآیند برندینگ، و ضعف های آن می تواند در توزیع محصولات و یا تاخیر پرداخت باشد. این مشکلات و مسائل، درونی هستند و باید به طور مداوم تحلیل و برطرف شوند. اغلب برای ارزیابی این دو جنبه از مشاوران کمک می گیرند، چرا که بسیاری باور دارند یک “غریبه” می تواند بینش کامل تری داشته و اطلاعات بیشتری را در این موارد در اختیار قرار دهد. دو عامل خارجی، فرصت ها و تهدیدها، در کنترل سازمان نیست. محیط بیرونی، که شامل رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، قانونی، نظارتی، ملی و حتی بین المللی است، باید به طور مداوم برای ردیابی تهدیدات و فرصت ها بررسی و تحلیل شود.
|
چک لیست SWOT برای نقاط قوت نقاط قوت مالی نقاط قوت مشتری نقاط قوت داخلی نقاط قوت آموزش و رشد مثال از تحلیل ماتریس SWOT نقاط قوت مزایای تحلیل SWOT مقرون به صرفه کاربردهای متعدد بحث و تبادل نظر گزارش تصویری کلی بینش عمیق تر ادغام اطلاعات البته پیاده سازی و انجام تحلیل SWOT برای هر سازمان و در هر صنعت می تواند متفاوت باشد. درست مانند استفاده از CRM که با توجه به استراتژی ها و اولویت های سازمان می تواند در هر سازمان متفاوت از دیگری باشد. چیزی که در تمام شرکت ها و سازمان ها، چه در استفاده از سی آر ام، چه در تحلیل SWOT یا هر اقدام استراتژیک و مدیریتی دیگر مشترک است، پایه و اساس تحلیل یا استراتژی و هدف آن است. |