انتخاب نوع سیستمی که از آن می خواهید استفاده کنید تصمیم بسیار مهم و تاثیرگذاری است. بسته به هدف کسب و کار، دو گزینه برای پیاده سازی CRM وجود دارد: CRM داخلی و CRM ابری.
در مورد CRM داخلی، شرکت باید لیسانس نرم افزار CRM را خریداری کند. سپس نرم افزار در سرورهای شرکت تعبیه شده و بنابراین، فرآیند نصب نرم افزار به وقت و منابع IT بیشتری احتیاج خواهد داشت. علاوه بر این، از آنجایی که فروشنده نرم افزار پس از نصب، کنترل مستقیم یا مسئولیت خاصی نسبت به اجرای بدون نقص و امنیت داده های آن ندارد، امور و اقدامات مربوط به نگهداری سیستم های داخلی بر عهده خریدار خواهد بود.
از طرف دیگر، CRM به صورت نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)، یا ابری یا On Demand، اطلاعات و داده ها را بر روی سرورهای فروشنده سیستم ذخیره می کند. از این طریق، کاربران در هر کجا که باشند و در هر زمان می توانند به پایگاه داده سیستم دسترسی داشته باشند و مهم تر از این، مسئولیت اجرای بدون نقص و بی وقفه سیستم و همچنین به روز رسانی و پشتیبانی مستمر بر عهده فروشنده خواهد بود.
اما پیش نیاز سیستم ابری CRM چیست؟ تنها چیزی که نیاز دارید یک ارتباط اینترنتی پایدار و سریع است که به راحتی از طریق سرویس دهنده های مختلف با قیمت نه چندان بالا قابل تأمین خواهد بود. از طریق این سیستم می توانید شرکت خود را از مزایای متعددی بهره مند کنید که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از آنجایی که در مورد راهکارهای ابری به گذر از فرآیندهای طاقت فرسای نصب یا پیاده سازی و همچنین نگهداری و پیکربندی سخت افزاری نیازی نیست، نصب و اجرای CRM ابری به سرعت و آسانی هر چه تمام تر انجام پذیر است.
این باعث کاهش هزینه ها می شود و از بروز وقفه های غیرضروری جلوگیری می کند.
سیستم های ابری توسط فروشنده یا تأمین کننده بروزرسانی می شوند. بنابراین تعطیلی موقت سیستم یا هزینه های اضافی به خاطر نگهداری نرم افزاری، سخت افزاری یا ارتقا در این حالت وجود نخواهد داشت. به علاوه، به کمک سیستم ابری، باری از دوش تیم IT نیز برداشته می شود
معمولاً هزینه سیستم های CRM ابری بر مبنای تعداد کاربران و نوع ویژگی های مورد نیاز تعیین می شود.
لذا با توجه به هزینه کمی که در ابتدای راه اندازی کسب و کار پرداخت می کنید و امکان پیش بینی هزینه ها در طول زمان، به خصوص در ابتدای راه، CRM ابری مقرون به صرفه ترین گزینه شما خواهد بود. به علاوه، این سیستم بسیار انعطاف پذیر است: با رشد کسب و کار کافی است که افراد بیشتری را به سیستم اضافه کنید.
با استفاده از CRM ابری مطمئن هستید که همه کاربران در هر لحظه اطلاعات یکسانی را در اختیار دارند. هر بخشی می تواند از طریق هر دستگاهی که در اختیار دارد (موبایل، تبلت، لپ تاپ …) اطلاعات را بررسی کرده و بروز رسانی کند.
تیم های مجزای شرکت به کمک سیستم CRM ابری می توانند بدون نیاز به صرف هزینه های قابل توجه برای ایجاد یک شبکه ارتباطی با یکدیگر همکاری کنند.
کارکنان بخش های مختلف به آسانی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات و داده های خود را با هم به اشتراک بگذارند.
انتخاب نوع سیستمی که از آن می خواهید استفاده کنید تصمیم بسیار مهم و تاثیرگذاری است. بسته به هدف کسب و کار، دو گزینه برای پیاده سازی CRM وجود دارد: CRM داخلی و CRM ابری.
در مورد CRM داخلی، شرکت باید لیسانس نرم افزار CRM را خریداری کند. سپس نرم افزار در سرورهای شرکت تعبیه شده و بنابراین، فرآیند نصب نرم افزار به وقت و منابع IT بیشتری احتیاج خواهد داشت. علاوه بر این، از آنجایی که فروشنده نرم افزار پس از نصب، کنترل مستقیم یا مسئولیت خاصی نسبت به اجرای بدون نقص و امنیت داده های آن ندارد، امور و اقدامات مربوط به نگهداری سیستم های داخلی بر عهده خریدار خواهد بود.
از طرف دیگر، CRM به صورت نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)، یا ابری یا On Demand، اطلاعات و داده ها را بر روی سرورهای فروشنده سیستم ذخیره می کند. از این طریق، کاربران در هر کجا که باشند و در هر زمان می توانند به پایگاه داده سیستم دسترسی داشته باشند و مهم تر از این، مسئولیت اجرای بدون نقص و بی وقفه سیستم و همچنین به روز رسانی و پشتیبانی مستمر بر عهده فروشنده خواهد بود.
اما پیش نیاز سیستم ابری CRM چیست؟ تنها چیزی که نیاز دارید یک ارتباط اینترنتی پایدار و سریع است که به راحتی از طریق سرویس دهنده های مختلف با قیمت نه چندان بالا قابل تأمین خواهد بود. از طریق این سیستم می توانید شرکت خود را از مزایای متعددی بهره مند کنید که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از آنجایی که در مورد راهکارهای ابری به گذر از فرآیندهای طاقت فرسای نصب یا پیاده سازی و همچنین نگهداری و پیکربندی سخت افزاری نیازی نیست، نصب و اجرای CRM ابری به سرعت و آسانی هر چه تمام تر انجام پذیر است.
این باعث کاهش هزینه ها می شود و از بروز وقفه های غیرضروری جلوگیری می کند.
سیستم های ابری توسط فروشنده یا تأمین کننده بروزرسانی می شوند. بنابراین تعطیلی موقت سیستم یا هزینه های اضافی به خاطر نگهداری نرم افزاری، سخت افزاری یا ارتقا در این حالت وجود نخواهد داشت. به علاوه، به کمک سیستم ابری، باری از دوش تیم IT نیز برداشته می شود
معمولاً هزینه سیستم های CRM ابری بر مبنای تعداد کاربران و نوع ویژگی های مورد نیاز تعیین می شود.
لذا با توجه به هزینه کمی که در ابتدای راه اندازی کسب و کار پرداخت می کنید و امکان پیش بینی هزینه ها در طول زمان، به خصوص در ابتدای راه، CRM ابری مقرون به صرفه ترین گزینه شما خواهد بود. به علاوه، این سیستم بسیار انعطاف پذیر است: با رشد کسب و کار کافی است که افراد بیشتری را به سیستم اضافه کنید.
با استفاده از CRM ابری مطمئن هستید که همه کاربران در هر لحظه اطلاعات یکسانی را در اختیار دارند. هر بخشی می تواند از طریق هر دستگاهی که در اختیار دارد (موبایل، تبلت، لپ تاپ …) اطلاعات را بررسی کرده و بروز رسانی کند.
تیم های مجزای شرکت به کمک سیستم CRM ابری می توانند بدون نیاز به صرف هزینه های قابل توجه برای ایجاد یک شبکه ارتباطی با یکدیگر همکاری کنند.
کارکنان بخش های مختلف به آسانی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات و داده های خود را با هم به اشتراک بگذارند.