شاید تا به حال عبارت «بازاریابی مجدد» یا ریمارکتینگ (Remarketing) را شنیده باشید اما معنی دقیقش را ندانید. برای معرفی بیشتر این موضوع، سناریو زیر را در نظر بگیرید:
فرض کنید میخواهید یک ابزار خاص برای کارتان بخرید. سایتهای مختلف را میگردید تا با ویژگیهای محصولات و قیمتهای شرکتهای مختلف آشنا شوید. اما از آنجایی که موفق نمیشوید آن ابزار را با کیفیت موردنظرتان پیدا کنید، و از طرفی عجلهای هم ندارید، بیخیالش میشوید و سایتها را میبندید. پس از مدتی احساس میکنید که واقعاً به آن نیاز دارید و دوباره جستجو میکنید. خیلی تصادفی همان وبسایتی را میبینید که قبلاً هم جستجو کرده بودید. آنها میدانند که قبلاً سفارشتان را تکمیل نکرده و رها کرده بودید، حالا با تبلیغات مختلف، سعی میکنند توجه شما را جلب کنند. به این فرآیند بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ گفته میشود.
بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ چیست؟بازاریابی مجدد، استراتژی است که بازاریاب به کمک آن با مخاطبی ارتباط برقرار میکند که قبلاً متوجه شده است که از محصول یا برندش خوشش آمده، اما خریدی نداشته است. حالا بازاریاب سعی میکند آن مشتری را ترغیب کند آن محصول یا خدمات را بخرد. مثلاً شاید دیده باشید که مشتری وارد سایتتان میشود و محصولاتی را در سبد خریدش انتخاب میکند، اما خریدش را تکمیل نمیکند و از سایت خارج میشود. به کمک آدرس ایمیل مشتری، میتوانید برایش ایمیل بفرستید و آن محصولات را یادآوری کنید و ببینید که چطور میتوانید به مشتری کمک کنید.
چرا بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ مهم است؟ریمارکتینگ بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است، چون معمولا سفر مشتری طول میکشد. اینطور نیست که مشتری برندی را پیدا کند، بعضی از محصولاتش را انتخاب کند و در یک جلسه تمام خریدهایش را قطعی کند. اکثر مشتریها وقت میگذارند و برندها و محصولات مختلف را بررسی میکنند و بعد از جمعآوری اطلاعات درباره محصول مورد نظرشان، تصمیم به خرید میگیرند.
حالا در این فرآیند طولانی، شما میخواهید که مشتری برندتان را فراموش نکند، تا هر وقت که تصمیم به خرید گرفت، محصول شما را انتخاب کند. اینجاست که اهمیت بازاریابی مجدد مشخص میشود. فروشندهها به کمک ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد، محصولشان را در سایتهای مختلف تبلیغ میکنند، یعنی همان جاهایی که مشتری وقتش را بیشتر در آنجا میگذراند. حتی ممکن است پیامی به مشتری بفرستند و درباره ویژگیهای منحصربهفرد محصولشان توضیح دهند، یا حتی درباره یک تخفیف ویژه اطلاع دهند. اگر فروشنده این کارها را نکند و منتظر باشد که مشتری خودش به سراغش بیاید، شک نکنید که بازنده خواهد بود. فروشندهای موفق است که فعال باشد و برای محصول یا برندش تبلیغات کند و مدام جلوی چشم مشتری باشد. اگر فروشنده غفلت کند، رقبا توجه مشتری را جلب کرده و محصول خودشان را به او میفروشند. پس میبینید که بازاریابی مجدد چقدر برای موفقیت کسبوکار، اهمیت دارد.
انواع بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگمیدانستید احتمال اینکه مشتریان هدف، روی تبلیغات شما کلیک کنند، سه برابر بیشتر از مشتریانی است که هیچ تماسی با شرکت شما نداشتهاند؟ پس خیلی مهم است که از چه نوع بازاریابی مجددی استفاده میکنید تا این مشتریان بالقوه را برگردانید. در اینجا به برخی از مهمترین انواع بازاریابی مجدد اشاره میکنیم:
ریمارکتینگ استاندارداین نوع بازاریابی مجدد شامل نشان دادن تبلیغات به مشتریانی است که وارد سایت شما شدهاند اما بدون خرید، خارج شدهاند. همچنین بازاریابی مجدد استاندارد مشتریانی را هدف قرار میدهد که از موتورهای جستجو مثل گوگل استفاده میکنند که عبارتهای مرتبط با محصول یا خدمات شما را جستجو میکنند.
بازاریابی مجدد پویا (دینامیک)این نوع بازاریابی مجدد شامل پیامهای تبلیغاتی میشود که مخصوصاً برای بازدیدکنندگانی طراحی شدهاند که تبلیغات را دیدهاند و شانس برگشت آنها به وبسایت را برای خرید، افزایش میدهد.
فهرست بازاریابی مجدد برای تبلیغات جستجو (RLSA)گوگل ادوردز برای تبلیغات جستجو روی گوگل، فهرستهای ریمارکتینگ ارائه میکند که بتوانید به کمک آن تبلیغات جستجوی خود را برای بازدیدکنندگانی که قبلاً از سایت شما بازدید کردهاند، سفارشی کنید. شبکه جستجو به شما این امکان را میدهد پیشنهادات و تبلیغات خود را برای بازدیدکنندگانی که در وبسایت شما بودهاند، هنگام جستجوی گوگل و سایر سایتهای جستجو، تنظیم کنید.
معمولاً این نوع بازاریابی مجدد برای مشتریانی استفاده میشود که از وبسایت شما بیرون رفتهاند و در گوگل جستجو کردهاند تا نتایج مشابهی پیدا کنند.
بازاریابی مجدد ویدئوییویدئو ریمارکتینگ شامل نشان دادن تبلیغات بازاریابی مجدد به بازدیدکنندگانی میشود که به تازگی ویدئوهای شما را دیدهاند. میتوانید تبلیغات بازاریابی مجدد ویدئویی را مثلا در یوتیوب در ابتدا یا وسط ویدئوها نشان دهید. همچنین میتوانید یک تبلیغ بازاریابی مجدد را در حاشیه سمت راست صفحه سایت هم نشان دهید، یعنی جایی که ویدئوهای پیشنهادی را نشان میدهند.
بازاریابی مجدد ایمیلیایمیل ریمارکتینگ شامل دو تکنیک میشود:
استراتژیهای کمپین بازاریابی مجددنحوه بازاریابی مجدد شما برای یک سرنخ که به برند شما علاقه نشان داده، به این بستگی دارد که آنها چطور شروع میکنند و بعد چه اقدامی انجام میدهد. بیایید چند تا از راههای استفاده از بازاریابی مجدد برای برگرداندن مشتریهای بالقوه را ببینیم. از آنجایی که بازاریابی مجدد کاربردهای مختلفی دارد، باید به کمک استراتژیهای بازاریابی مجدد، به بهترین شکل ممکن، نرخ تبدیل را بالا ببرید.
از قیف فروش به عنوان راهنما استفاده کنید.از آنجایی که ممکن است قیف فروش برای مشتری طولانی شود، پس خیلی مهم است که از بازاریابی مجدد استفاده کنید تا برند خود را به مشتری یادآوری کنید. ابتدا باید مشخص کنید که مشتری در کجای قیف قرار دارد، تا بتوانید تصمیم آگاهانهتری درباره نحوه ارتباط با او بگیرید. ریمارکتینگ به این نحو، کمک میکند سرنخهای جدید تولید کنید، مشتریهای بالقوه را پرورش دهید و موجب شوید که مشتری خریدش را تکرار کند.
فهرستهای بازاریابی مجدد را برای ایمیل ایجاد کنید.فهرست ریمارکتینگ، گروهی از بازدیدکنندگان از وبسایت است که اقدام خاصی را در سایتتان انجام دادهاند اما خریدشان را قطعی نکردهاند. وقتی فهرست بازاریابی مجدد را آماده میکنید، مهم است که کمپینهای بازاریابی خود را با مراحل قیف فروش هماهنگ کنید، تا مطمئن شوید که در هر مرحله، نیازهای مشتری را به خوبی تأمین میکنید.
محتوای تقسیمبندی شده تولید سرنخ ایجاد کنید.بدون انتخاب درست محتوایی که قرار است به مشتری بگویید، هیچ استراتژی بازاریابی مجددی کامل نخواهد بود. میتوانید یک برگه اطلاعات، یک مطالعه موردی، یک ویدئو، یک پست وبلاگ، یا حتی یک ایمیل برای مشتری بفرستید. ارائه محتوای مناسب و مرتبط به مشتری بالقوه، موجب میشود رابطه بهتری با او برقرار کنید و با پی بردن به مشکل او، با او همدردی کرده و راه حل مناسب ارائه دهید.
صفحات فرود شخصی درست کنید.در بازاریابی مجدد، نمیتوانید با همهی بازدیدکنندگان یک جور برخورد کنید. بلکه، باید صفحات فرود مجزایی را برای هر کمپین بسازید تا تجربه هر کاربر، منحصربهفرد و مخصوص خودش باشد. اگر مشتری بالقوه متوجه شود که پیام شما، با او مرتبط است، فرم را پر کرده و سرنخ شما میشود. و سپس میتوانید به مرحله بعدی بازاریابی مجدد بروید.
پس از خرید، یک تجربه عالی برای مشتری رقم بزنید.اگر مشتری یک بار از شما خرید کند، به این معنی نیست که دیگر نباید بازاریابی مجدد انجام دهید. باید مشتری را متقاعد کنید که در آینده باز هم به کمک شما نیاز خواهد داشت و باید به او نشان دهید که هر وقت مشکلی داشت، میتواند روی کمک شما حساب کند. همیشه یادتان باشد، کسبوکاری موفقتر است که مشتریهای وفادار بیشتری داشته باشد. |
شاید تا به حال عبارت «بازاریابی مجدد» یا ریمارکتینگ (Remarketing) را شنیده باشید اما معنی دقیقش را ندانید. برای معرفی بیشتر این موضوع، سناریو زیر را در نظر بگیرید:
فرض کنید میخواهید یک ابزار خاص برای کارتان بخرید. سایتهای مختلف را میگردید تا با ویژگیهای محصولات و قیمتهای شرکتهای مختلف آشنا شوید. اما از آنجایی که موفق نمیشوید آن ابزار را با کیفیت موردنظرتان پیدا کنید، و از طرفی عجلهای هم ندارید، بیخیالش میشوید و سایتها را میبندید. پس از مدتی احساس میکنید که واقعاً به آن نیاز دارید و دوباره جستجو میکنید. خیلی تصادفی همان وبسایتی را میبینید که قبلاً هم جستجو کرده بودید. آنها میدانند که قبلاً سفارشتان را تکمیل نکرده و رها کرده بودید، حالا با تبلیغات مختلف، سعی میکنند توجه شما را جلب کنند. به این فرآیند بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ گفته میشود.
بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ چیست؟بازاریابی مجدد، استراتژی است که بازاریاب به کمک آن با مخاطبی ارتباط برقرار میکند که قبلاً متوجه شده است که از محصول یا برندش خوشش آمده، اما خریدی نداشته است. حالا بازاریاب سعی میکند آن مشتری را ترغیب کند آن محصول یا خدمات را بخرد. مثلاً شاید دیده باشید که مشتری وارد سایتتان میشود و محصولاتی را در سبد خریدش انتخاب میکند، اما خریدش را تکمیل نمیکند و از سایت خارج میشود. به کمک آدرس ایمیل مشتری، میتوانید برایش ایمیل بفرستید و آن محصولات را یادآوری کنید و ببینید که چطور میتوانید به مشتری کمک کنید.
چرا بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ مهم است؟ریمارکتینگ بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است، چون معمولا سفر مشتری طول میکشد. اینطور نیست که مشتری برندی را پیدا کند، بعضی از محصولاتش را انتخاب کند و در یک جلسه تمام خریدهایش را قطعی کند. اکثر مشتریها وقت میگذارند و برندها و محصولات مختلف را بررسی میکنند و بعد از جمعآوری اطلاعات درباره محصول مورد نظرشان، تصمیم به خرید میگیرند.
حالا در این فرآیند طولانی، شما میخواهید که مشتری برندتان را فراموش نکند، تا هر وقت که تصمیم به خرید گرفت، محصول شما را انتخاب کند. اینجاست که اهمیت بازاریابی مجدد مشخص میشود. فروشندهها به کمک ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد، محصولشان را در سایتهای مختلف تبلیغ میکنند، یعنی همان جاهایی که مشتری وقتش را بیشتر در آنجا میگذراند. حتی ممکن است پیامی به مشتری بفرستند و درباره ویژگیهای منحصربهفرد محصولشان توضیح دهند، یا حتی درباره یک تخفیف ویژه اطلاع دهند. اگر فروشنده این کارها را نکند و منتظر باشد که مشتری خودش به سراغش بیاید، شک نکنید که بازنده خواهد بود. فروشندهای موفق است که فعال باشد و برای محصول یا برندش تبلیغات کند و مدام جلوی چشم مشتری باشد. اگر فروشنده غفلت کند، رقبا توجه مشتری را جلب کرده و محصول خودشان را به او میفروشند. پس میبینید که بازاریابی مجدد چقدر برای موفقیت کسبوکار، اهمیت دارد.
انواع بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگمیدانستید احتمال اینکه مشتریان هدف، روی تبلیغات شما کلیک کنند، سه برابر بیشتر از مشتریانی است که هیچ تماسی با شرکت شما نداشتهاند؟ پس خیلی مهم است که از چه نوع بازاریابی مجددی استفاده میکنید تا این مشتریان بالقوه را برگردانید. در اینجا به برخی از مهمترین انواع بازاریابی مجدد اشاره میکنیم:
ریمارکتینگ استاندارداین نوع بازاریابی مجدد شامل نشان دادن تبلیغات به مشتریانی است که وارد سایت شما شدهاند اما بدون خرید، خارج شدهاند. همچنین بازاریابی مجدد استاندارد مشتریانی را هدف قرار میدهد که از موتورهای جستجو مثل گوگل استفاده میکنند که عبارتهای مرتبط با محصول یا خدمات شما را جستجو میکنند.
بازاریابی مجدد پویا (دینامیک)این نوع بازاریابی مجدد شامل پیامهای تبلیغاتی میشود که مخصوصاً برای بازدیدکنندگانی طراحی شدهاند که تبلیغات را دیدهاند و شانس برگشت آنها به وبسایت را برای خرید، افزایش میدهد.
فهرست بازاریابی مجدد برای تبلیغات جستجو (RLSA)گوگل ادوردز برای تبلیغات جستجو روی گوگل، فهرستهای ریمارکتینگ ارائه میکند که بتوانید به کمک آن تبلیغات جستجوی خود را برای بازدیدکنندگانی که قبلاً از سایت شما بازدید کردهاند، سفارشی کنید. شبکه جستجو به شما این امکان را میدهد پیشنهادات و تبلیغات خود را برای بازدیدکنندگانی که در وبسایت شما بودهاند، هنگام جستجوی گوگل و سایر سایتهای جستجو، تنظیم کنید.
معمولاً این نوع بازاریابی مجدد برای مشتریانی استفاده میشود که از وبسایت شما بیرون رفتهاند و در گوگل جستجو کردهاند تا نتایج مشابهی پیدا کنند.
بازاریابی مجدد ویدئوییویدئو ریمارکتینگ شامل نشان دادن تبلیغات بازاریابی مجدد به بازدیدکنندگانی میشود که به تازگی ویدئوهای شما را دیدهاند. میتوانید تبلیغات بازاریابی مجدد ویدئویی را مثلا در یوتیوب در ابتدا یا وسط ویدئوها نشان دهید. همچنین میتوانید یک تبلیغ بازاریابی مجدد را در حاشیه سمت راست صفحه سایت هم نشان دهید، یعنی جایی که ویدئوهای پیشنهادی را نشان میدهند.
بازاریابی مجدد ایمیلیایمیل ریمارکتینگ شامل دو تکنیک میشود:
استراتژیهای کمپین بازاریابی مجددنحوه بازاریابی مجدد شما برای یک سرنخ که به برند شما علاقه نشان داده، به این بستگی دارد که آنها چطور شروع میکنند و بعد چه اقدامی انجام میدهد. بیایید چند تا از راههای استفاده از بازاریابی مجدد برای برگرداندن مشتریهای بالقوه را ببینیم. از آنجایی که بازاریابی مجدد کاربردهای مختلفی دارد، باید به کمک استراتژیهای بازاریابی مجدد، به بهترین شکل ممکن، نرخ تبدیل را بالا ببرید.
از قیف فروش به عنوان راهنما استفاده کنید.از آنجایی که ممکن است قیف فروش برای مشتری طولانی شود، پس خیلی مهم است که از بازاریابی مجدد استفاده کنید تا برند خود را به مشتری یادآوری کنید. ابتدا باید مشخص کنید که مشتری در کجای قیف قرار دارد، تا بتوانید تصمیم آگاهانهتری درباره نحوه ارتباط با او بگیرید. ریمارکتینگ به این نحو، کمک میکند سرنخهای جدید تولید کنید، مشتریهای بالقوه را پرورش دهید و موجب شوید که مشتری خریدش را تکرار کند.
فهرستهای بازاریابی مجدد را برای ایمیل ایجاد کنید.فهرست ریمارکتینگ، گروهی از بازدیدکنندگان از وبسایت است که اقدام خاصی را در سایتتان انجام دادهاند اما خریدشان را قطعی نکردهاند. وقتی فهرست بازاریابی مجدد را آماده میکنید، مهم است که کمپینهای بازاریابی خود را با مراحل قیف فروش هماهنگ کنید، تا مطمئن شوید که در هر مرحله، نیازهای مشتری را به خوبی تأمین میکنید.
محتوای تقسیمبندی شده تولید سرنخ ایجاد کنید.بدون انتخاب درست محتوایی که قرار است به مشتری بگویید، هیچ استراتژی بازاریابی مجددی کامل نخواهد بود. میتوانید یک برگه اطلاعات، یک مطالعه موردی، یک ویدئو، یک پست وبلاگ، یا حتی یک ایمیل برای مشتری بفرستید. ارائه محتوای مناسب و مرتبط به مشتری بالقوه، موجب میشود رابطه بهتری با او برقرار کنید و با پی بردن به مشکل او، با او همدردی کرده و راه حل مناسب ارائه دهید.
صفحات فرود شخصی درست کنید.در بازاریابی مجدد، نمیتوانید با همهی بازدیدکنندگان یک جور برخورد کنید. بلکه، باید صفحات فرود مجزایی را برای هر کمپین بسازید تا تجربه هر کاربر، منحصربهفرد و مخصوص خودش باشد. اگر مشتری بالقوه متوجه شود که پیام شما، با او مرتبط است، فرم را پر کرده و سرنخ شما میشود. و سپس میتوانید به مرحله بعدی بازاریابی مجدد بروید.
پس از خرید، یک تجربه عالی برای مشتری رقم بزنید.اگر مشتری یک بار از شما خرید کند، به این معنی نیست که دیگر نباید بازاریابی مجدد انجام دهید. باید مشتری را متقاعد کنید که در آینده باز هم به کمک شما نیاز خواهد داشت و باید به او نشان دهید که هر وقت مشکلی داشت، میتواند روی کمک شما حساب کند. همیشه یادتان باشد، کسبوکاری موفقتر است که مشتریهای وفادار بیشتری داشته باشد. |