CRM تحلیلی در پشت صحنهی کسبوکار شما مشغول به کار شده و به بهبود شرایط آن کمک شایانی میکند. این نوع از نرمافزار CRM به طور مستقیم با مشتری در ارتباط نیست و در اصطلاح با عملیاتهای فرانتلاین(Front-Line) درگیر نمیشود.
واقعیت این است که سطح پیچیدگی و گستردگی دادههای وارد شده به یک CRM تحلیلی، به قدری بالاست که هیچ نیروی انسانی نمیتواند در تایم معقولی آنها را پردازش و بررسی کند. اما با CRM تحلیلی این حجم عظیم داده میتواند به رویکردهایی قابل درک تبدیل شود؛ رویکردهایی که کمک میکند تا شما از یک ایده و رویکرد، به یک برنامه عملی ملموس رسیده و پروسههای کاری خود را به ساده و قابل درک کنید. به عنوان مثال CRM تحلیلی کمک میکند تا مفهوم و ساختار تئوری تحت عنوان پایپلاین فروش را به یک پروژه عملی و در حال اجرا در خط فروش خود، پیوند دهید.
او میتواند ضامن رشد و شکوفایی بیشتر کسبوکار شما باشد
با این وجود است که میتوان گفت یک CRM تحلیلی، ساختاری مدون و سیستماتیک از کمکها را در سیستم تصمیمگیری تجاری تلفیق میکند. بیش از همه، مشاغلی که نیازمند درآمد بیشتر یا توسعه سریع هستند، میتوانند از اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل بازخورد مشتریان را مورد استفاده قرار دهند. اتفاقی که منجر به پیشبینی فرصتهای جدید فروش خواهد شد. اعمال مدیریت مبتنی بر تحلیل در ارتباط با مشتریان، باعث میشود دادههای بدست آمده، برای شما کارایی داشته باشند. یکی از نقاط قوت برجسته CRM تحلیلی، این است که امکان دریافت داده از دهها کانال مختلف را دارد. این یعنی بدون از دست دادن هیچیک از جوانب، در مورد ترجیحات و دیدگاه مشتریان، به یک دید شفاف دست مییابید. میتوانید مشتریان را تقسیمبندی، روندها را پیشبینی و استراتژیهای فروش و ارائه خدمات را برنامهریزی کنید.
یکی از صریحترین پرسشهایی که در معرفی CRM تحلیلی با آن مواجه میشویم، این است که به طور ملموس، از CRM تحلیلی برای چه اموری میتوان بهره گرفت؟ در پاسخ به این پرسش، میتوان به موارد متعددی اشاره کرد اما برخی از آنها، بیش از سایرین اهمیت دارند. ما نیز به همین منوال در ادامه، صرفاً برخی از کارکردها CRM تحلیلی را، که بیش از سایرین اهمیت دارند، در کنار شما مرور میکنیم. اما پاسخ این پرسش جذاب:
اگر تجربه حضور مستقیم در بازار را داشته باشید، حتماً میدانید یافتن ترندها همیشه کار آسانی نیست. بخصوص اینکه موفقیت شما در استفاده از ترندها، کاملاً وابسته به تشخیص سریع آنهاست. اگر تمام فعالان بازار از یک روند جدید در سلیقه مشتریان مطلع شده و پس از آن شما متوجه این موضوع شوید، در عمل هیچ ارزشی ندارد. با به کار بستن یک CRM تحلیلی مناسب و توانمند، شما میتوانید با سرعت بسیار بیشتری ذائقه مشتریان را پیشبینی کنید. CRM تحلیلی هم در ترسیم تصاویر و دیدگاههای کلان عملکرد خوبی دارد و هم به شما امکان پیشبینی روندهای جزئی مشتریان خاص را هم میدهد.
این دسته از نرمافزارهای CRM به کمک ارائه نتایج مربوط به رفتارسنجی و تحلیل بازخورد مشتریان، به شما امکان ایجاد رابطهای بهتر با مشتریان را میدهند. تمام دادههای کاربردی مشتریان در CRM تحلیلی قابل گردآوری و بررسی هستند و این امکان دریافت از چندین کانال مختلف و انباشت نتایج، کار را برای افزایش سطح رضایت مشتریان، بهمراتب سادهتر میکند.
یک CRM تحلیلی قادر است که تلاشهای شما به منظور بازاریابی و ایجاد کمپین را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. این باعث میشود تا بدانید در کدام بخش از کمپین با ضعف عمل کردهاید و کدام بخش بهرهوری بیشتری برای شما داشته است. در نتیجه این قابلیت پایش و بررسی اثربخشی ابعاد مختلف کمپین بازاریابی، این شما هستید که برای بهبود کیفیت کمپینهای بازاریابی خود شانس بیشتری دارید.
یک CRM تحلیلی نه فقط در مرحله تجزیه و تحلیل، بلکه حتی در مرحله گردآوری دادهها و ایجاد بایگانیهای متمرکز به شما کمک زیادی میکند. با این وجود میتوانید برای ایجاد پایگاه داده تحلیلی خود بر قابلیتهای یک CRM تحلیلی مناسب تکیه کنید. پایگاه داده تحلیلی یا به عبارتی انبار داده، نقش بسیار برجسته و مهمی در پایش شرایط کلی یک سازمان یا کسبوکار داشته و میتواند شاکله هوش تجاری مجموعه شما را شکل دهد.
پردازش تحلیلی آنلاین که به اختصار (OLAP) نیز نامیده میشود، به شما اجازه میدهد مجموعه دادههای مرتبط اما ناهمگون متعددی را در یک قالب خاص، گردآوری یا در اصطلاح متحد کنید. با (OLAP) شما به دادههای چندوجهی دسترسی دارید و صرفاً به اسپردشیتهای دوبعدی تخت محدود نیستید. با این وجود (OLAP) باعث میشود دادهها شما انعطافپذیری بیشتری داشته و از این طریق فایده و اثربخشی آنها به طرز قابل توجهی افزایش یابد. ثمرات این شیوه گردآوری داده و تحلیل، در تصمیمگیریهای لحظهای و نیازمند به دایره وسیع دادهها، خود را نشان میدهد. تصور کنید به جای صرفاً یک نقاشی از یک مکعب، خود مکعب را در دستان خود داشته باشید و بتوانید از زوایای مختلف به آن نگاه کنید؛ این همان چیزی است که (OLAP) برای آن ایجاد شده است. در این مثال مکعب، نمادی از دادههای ارزشمند است.
اکنون پس از رسیدن به یک درک کلی از آنچه CRM تحلیلی نامیده میشود، بد نیست تا بر چهار مورد از نرمافزارهای موفق این دوره، مرور کوتاهی داشته باشیم. آنچه در ادامه مطالعه میکنید، صرفاً برخی از برترین نرمافزارهای CRM تحلیلی هستند که توانستهاند به موفقیت قابل توجهی دست یابند. برای آشنایی با آنها، تا انتها با ما همراه باشید.
CRM تحلیلی در پشت صحنهی کسبوکار شما مشغول به کار شده و به بهبود شرایط آن کمک شایانی میکند. این نوع از نرمافزار CRM به طور مستقیم با مشتری در ارتباط نیست و در اصطلاح با عملیاتهای فرانتلاین(Front-Line) درگیر نمیشود.
واقعیت این است که سطح پیچیدگی و گستردگی دادههای وارد شده به یک CRM تحلیلی، به قدری بالاست که هیچ نیروی انسانی نمیتواند در تایم معقولی آنها را پردازش و بررسی کند. اما با CRM تحلیلی این حجم عظیم داده میتواند به رویکردهایی قابل درک تبدیل شود؛ رویکردهایی که کمک میکند تا شما از یک ایده و رویکرد، به یک برنامه عملی ملموس رسیده و پروسههای کاری خود را به ساده و قابل درک کنید. به عنوان مثال CRM تحلیلی کمک میکند تا مفهوم و ساختار تئوری تحت عنوان پایپلاین فروش را به یک پروژه عملی و در حال اجرا در خط فروش خود، پیوند دهید.
او میتواند ضامن رشد و شکوفایی بیشتر کسبوکار شما باشد
با این وجود است که میتوان گفت یک CRM تحلیلی، ساختاری مدون و سیستماتیک از کمکها را در سیستم تصمیمگیری تجاری تلفیق میکند. بیش از همه، مشاغلی که نیازمند درآمد بیشتر یا توسعه سریع هستند، میتوانند از اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل بازخورد مشتریان را مورد استفاده قرار دهند. اتفاقی که منجر به پیشبینی فرصتهای جدید فروش خواهد شد. اعمال مدیریت مبتنی بر تحلیل در ارتباط با مشتریان، باعث میشود دادههای بدست آمده، برای شما کارایی داشته باشند. یکی از نقاط قوت برجسته CRM تحلیلی، این است که امکان دریافت داده از دهها کانال مختلف را دارد. این یعنی بدون از دست دادن هیچیک از جوانب، در مورد ترجیحات و دیدگاه مشتریان، به یک دید شفاف دست مییابید. میتوانید مشتریان را تقسیمبندی، روندها را پیشبینی و استراتژیهای فروش و ارائه خدمات را برنامهریزی کنید.
یکی از صریحترین پرسشهایی که در معرفی CRM تحلیلی با آن مواجه میشویم، این است که به طور ملموس، از CRM تحلیلی برای چه اموری میتوان بهره گرفت؟ در پاسخ به این پرسش، میتوان به موارد متعددی اشاره کرد اما برخی از آنها، بیش از سایرین اهمیت دارند. ما نیز به همین منوال در ادامه، صرفاً برخی از کارکردها CRM تحلیلی را، که بیش از سایرین اهمیت دارند، در کنار شما مرور میکنیم. اما پاسخ این پرسش جذاب:
اگر تجربه حضور مستقیم در بازار را داشته باشید، حتماً میدانید یافتن ترندها همیشه کار آسانی نیست. بخصوص اینکه موفقیت شما در استفاده از ترندها، کاملاً وابسته به تشخیص سریع آنهاست. اگر تمام فعالان بازار از یک روند جدید در سلیقه مشتریان مطلع شده و پس از آن شما متوجه این موضوع شوید، در عمل هیچ ارزشی ندارد. با به کار بستن یک CRM تحلیلی مناسب و توانمند، شما میتوانید با سرعت بسیار بیشتری ذائقه مشتریان را پیشبینی کنید. CRM تحلیلی هم در ترسیم تصاویر و دیدگاههای کلان عملکرد خوبی دارد و هم به شما امکان پیشبینی روندهای جزئی مشتریان خاص را هم میدهد.
این دسته از نرمافزارهای CRM به کمک ارائه نتایج مربوط به رفتارسنجی و تحلیل بازخورد مشتریان، به شما امکان ایجاد رابطهای بهتر با مشتریان را میدهند. تمام دادههای کاربردی مشتریان در CRM تحلیلی قابل گردآوری و بررسی هستند و این امکان دریافت از چندین کانال مختلف و انباشت نتایج، کار را برای افزایش سطح رضایت مشتریان، بهمراتب سادهتر میکند.
یک CRM تحلیلی قادر است که تلاشهای شما به منظور بازاریابی و ایجاد کمپین را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. این باعث میشود تا بدانید در کدام بخش از کمپین با ضعف عمل کردهاید و کدام بخش بهرهوری بیشتری برای شما داشته است. در نتیجه این قابلیت پایش و بررسی اثربخشی ابعاد مختلف کمپین بازاریابی، این شما هستید که برای بهبود کیفیت کمپینهای بازاریابی خود شانس بیشتری دارید.
یک CRM تحلیلی نه فقط در مرحله تجزیه و تحلیل، بلکه حتی در مرحله گردآوری دادهها و ایجاد بایگانیهای متمرکز به شما کمک زیادی میکند. با این وجود میتوانید برای ایجاد پایگاه داده تحلیلی خود بر قابلیتهای یک CRM تحلیلی مناسب تکیه کنید. پایگاه داده تحلیلی یا به عبارتی انبار داده، نقش بسیار برجسته و مهمی در پایش شرایط کلی یک سازمان یا کسبوکار داشته و میتواند شاکله هوش تجاری مجموعه شما را شکل دهد.
پردازش تحلیلی آنلاین که به اختصار (OLAP) نیز نامیده میشود، به شما اجازه میدهد مجموعه دادههای مرتبط اما ناهمگون متعددی را در یک قالب خاص، گردآوری یا در اصطلاح متحد کنید. با (OLAP) شما به دادههای چندوجهی دسترسی دارید و صرفاً به اسپردشیتهای دوبعدی تخت محدود نیستید. با این وجود (OLAP) باعث میشود دادهها شما انعطافپذیری بیشتری داشته و از این طریق فایده و اثربخشی آنها به طرز قابل توجهی افزایش یابد. ثمرات این شیوه گردآوری داده و تحلیل، در تصمیمگیریهای لحظهای و نیازمند به دایره وسیع دادهها، خود را نشان میدهد. تصور کنید به جای صرفاً یک نقاشی از یک مکعب، خود مکعب را در دستان خود داشته باشید و بتوانید از زوایای مختلف به آن نگاه کنید؛ این همان چیزی است که (OLAP) برای آن ایجاد شده است. در این مثال مکعب، نمادی از دادههای ارزشمند است.
اکنون پس از رسیدن به یک درک کلی از آنچه CRM تحلیلی نامیده میشود، بد نیست تا بر چهار مورد از نرمافزارهای موفق این دوره، مرور کوتاهی داشته باشیم. آنچه در ادامه مطالعه میکنید، صرفاً برخی از برترین نرمافزارهای CRM تحلیلی هستند که توانستهاند به موفقیت قابل توجهی دست یابند. برای آشنایی با آنها، تا انتها با ما همراه باشید.