مدیر فروش و مدیر بازاریابی هر دو مسئول مدیریت و سازماندهی بخشهای مربوط به خود در شرکت هستند. در حالی که این دو پست همکاری نزدیکی با هم دارند تا به یک سری اهداف مشخص برسند، اما نقشها و مسئولیتهایشان با هم فرق میکند. شما به عنوان کارفرما، اگر میخواهید کسبوکار خود را به موفقیت برسانید و بهرهوریتان را بالا ببرید، باید مطمئن شوید که کارهای درست را به مدیران مناسب سپردهاید.
مسلما وظایف مدیر فروش و مدیر بازاریابی، در ساختار کسبوکار بسیار مهم است. آنها با هم، مسئول هدایت فروش به سمت مخاطب ایده آل هستند تا به تمام اهداف مربوط به فروش و بازاریابی دست پیدا کنند.
نقش مدیر فروش
مدیر فروش یک فرد بسیار سازمانیافته با اطلاعات خوبی درباره اعداد، فروش و آمار است. مدیر فروش از دادههای فروش و یک سری ابزارها و اپلیکیشنها استفاده میکند تا استراتژیهای جدید فروش را طراحی کند. همینطور راههای بهبود و ارتقای محصول و خدمات را پیدا کند و بفهمد چطور میتواند رضایت مشتریان را بیشتر و بهتر جلب کند. این مدیر، مسئول تیم فروش است و باید از مهارتهای رهبری برخوردار باشد تا به اعضای تیم انگیزه دهد تا فروش را بالا ببرند.
مدیر فروش اغلب باید به سفرهای کاری زیادی برود، چون باید با کلیفروشها، خردهفروشها و توزیعکنندهها ملاقات کرده و درباره استراتژیهای کسبوکار توضیح دهد. احتمالاً مدیر فروش باید اضافهکاری کرده و حتی تعطیلات هم کار کند.
مسئولیتهای مدیر فروش عبارت است از:
- ارائه طرحها و استراتژیهای فروش
- کمک به مشتریانی که درباره محصولات و خدمات شرکت سؤال دارند
- تعیین سودآوری برخی محصولات خاص
- مدیریت تیم فروش و انگیزه دادن به آنها برای فروش بیشتر
- تعیین اهداف فروش
- آموزش به اعضای تیم
- برقراری ارتباط با بخشهای دیگر
-
نقش مدیر بازاریابی
مدیر بازاریابی مسئول تمام کارهای بازاریابی شرکت است. این مدیر تصمیم میگیرد که کِی و کجا کمپینهای بازاریابی را راه بیندازند، چه برنامههای ویژهای داشته باشند، و چه پلتفرمهایی باید در رأس کارهای بازاریابی قرار بگیرد. بازاریابی مستلزم داشتنِ خلاقیت و توجه به جزئیات است. هویت برند باید در تمام کمپینهای بازاریابی ثابت نگه داشته شود، تا مشتری به خوبی برند را بشناسد.
مدیر بازاریابی باید از آخرین شیوههای بازاریابی در عصر فناوری آگاه باشد. او باید رقبای شرکت را خوب بشناسد و بداند که در زمینه بازاریابی چه اقداماتی انجام میدهند، و راهی پیدا کند تا از رقبا پیشی بگیرد.
مسئولیتهای مدیر بازاریابی عبارت است از:
- ارائه طرحها و استراتژیهای بازاریابی
- مذاکره و بستن یک سری قراردادهای خاص شرکت
- تصمیمگیری درباره قیمت یک سری محصولات خاص
- تعیین اینکه چه موقع باید تخفیف و طرحهای ویژه ارائه بدهند
- مدیریت تیم بازاریابی و اطمینان از اینکه تمام کارهای بازاریابی طبق برنامه انجام میشود
- برخورد با مشتریها
- آموزش اعضای تیم
- برقراری ارتباط مؤثر با تیمهای دیگر
تفاوتهای مهم بین مدیر فروش و مدیر بازاریابی
مدیر فروش، باید فرآیند فروش را مدیریت کند، در حالی که مدیر بازاریابی مسئول تمام کارهای بازاریابی است.
- مدیر فروش معمولاً تیمهای کوچکتری را مدیریت میکند تا مدیر بازاریابی.
- مدیر فروش به قیف فروش توجه دارد و مردم را به سمت کسبوکار هدایت میکند، در حالی که مدیر بازاریابی روی این متمرکز است که هویت برند را منسجم و ثابت نگه دارد.
- مدیر فروش، هدف محور است، در حالی که مدیر بازاریابی بیشتر نتیجه گراست.
- مدیر فروش روی درآمدزایی متمرکز است، در حالی که مدیر بازاریابی روی تولید سرنخ تمرکز دارد.
- بیشتر از اینکه تیم بازاریابی به تیم فروش نیاز داشته باشد، این تیم فروش است که به تیم بازاریابی نیاز دارد.
- هدف اصلی تیم فروش، فروش بیشتر است، در حالی که تیم بازاریابی از این نظر، دقیقتر بوده و لازم است که برند را طوری نشان دهد که تصویر خوبی در ذهن همه باقی بگذارد و ایدههای جدید و نوآورانه ارائه دهد.
- مدیر بازاریابی مسئول تولید سرنخ است، در حالی که مدیر فروش باید تلاش کند معامله را با آن سرنخها ببندد.
با توجه به موارد فوق، حالا باید درک درستی از نقشها و مسئولیتهای مختلف مدیر فروش و مدیر بازاریابی کسب کرده باشید، و متوجه شده باشید که این دو نقش، چه رابطه نزدیکی با هم دارند.
آیا یک نفر میتواند هم نقش مدیر فروش را ایفا کند و هم نقش مدیر بازاریابی؟
در کسبوکارهای کوچک، تیمهای فروش و بازاریابی اغلب با هم ادغام میشوند، چون کارمند کافی برای دو تیم مجزا در اختیار ندارند. در این موارد، معمولاً یک مدیر استخدام میشود تا هم نقش مدیر فروش و هم نقش مدیر بازاریابی را ایفا کند. در نتیجه میتواند هر دو تیم را مدیریت نماید.
اگر شما هم قصد دارید از یک نفر در هر دو پست مدیریتی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که کارها و مسئولیتهای زیادی به گردن یک نفر نیندازید که نتواند از عهده آنها برآید. وقتی با داوطلبان این پستها مصاحبه میکنید، باید دقیقاً مشخص کنید که وظایف هر کدام از این پستها چیست.